مسجد جامع قدیمی بستک

مسجد جامع قدیمی بستک

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

پرونده:Masjed Qadim.B.jpg

مسجد جامع قدیمی بستک

 

 مسجد جامع قدیمی بستک این مسجد ، اولین مسجد جامعی است که در بستک بنا شده‌است، ویکی از اماکن تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب غرب ایران است. «مسجد جامع قدیم شهر بستک» یکی از زیباترین مساجد استان است، در گذشته شامل دوباب مسجد بوده‌است که امروزه تنها یک مسجد باقی مانده‌است، این خرابی‌ها بیشتر بر أثر زلزله ایجاد شده‌است.

مسجد جامع قدیمی بستک

مسجد جامع قدیم شهر بستک 

مسجد جامع قدیم بستک

مسجد جامع قديم بستک  ( اين عكس مربوط به سال ۱۹۵۰ ميلادي ميباشد.)

أولین مسجد در بستک

«مسجد جامع قدیم شهر بستک» اولین مسجدی است که در شهر بستک ساخته شده‌است، و گویند اولین بنیان این مسجد توسط فرمانروای باقدرت جهانگیریه و بستک شیخ محمد بستکی بوده‌است، ولی بعد از شیخ محمد خان نیز چند بار دیگر از جانب فرمانروایانی که بعد از شیخ محمد بستکی به حکومتی رسیده‌اند بازسازی وتعمیر شده‌است.

مسجد جامع قدیم شهر بستک

 

 أما روایت دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید: بنای این مسجد بیش از سه قرن پیش توسط بانویی مؤمنه بنام «بی بی » ساخته شده‌است وبیش از چند مرحله مرمت وبازسازی شده‌است.

بادگیر مسجد

بادگیری که بر فراز بام مسجد برای محراب بنا شده از دیگر ویژگی‌های این مسجد است. بادگیر علاوه بر اینکه موجب جابه جایی هوا و خنک شدن محراب می‌شود در مطبوع وخنک ساختن فضای شبستان نیز مؤثر است. ایوان مسجد تا حدودی همان حالت أولیه خود را حفظ کرده وکمتر دست خوش تغییر وتحول قرار گرفته أما باز همچنان آثار حوادث و أثرات طبیعی در طاق‌های آن پیداست. این مسجد در محلهٔ بازار ودر وسط شهر بستک واقع شده‌است. از نظر زیبایی یکی از کاملترین مساجد شهرستان بستک به شمار می‌رفته‌است در آن دوران. محراب و منبر زیبای آن ، و مناره جذاب آن ، و درون مسجد دارای تزیینات گچبری ارزنده‌ای است و قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد . در حال حاضر این مسجد تاریخی متروک وبه شکل مخروبه دیده می‌شود.

محراب مسجد قديمى بستک

دكتر: على  پارسا در مهراب مسجد

مصالح ساختمان

این بنای تاریخی سازه‌ای سنگی با مصالح گچ و اندودهای ساروجی است که بنیان اصلی مسجد را تشکیل داده‌اند. تاریخ بنای این أثر معماری به اوائل دوران زندیه بر می‌گردد. شیخ محمد بستکی پس از سپری نمودن ۲۰ سال در قلعه دیده بان به فرمان مطاع «الوکیل الرعیة» کریم خان زند از قلعه دیده بان به شهر بستک بر می‌گردد. پس از باز گشت به تعمیر وعمران قلاع بستک ودهات آن که در جریان لشکر کشی‌های زکی خان و نصیرخان لاری در موقع محاصره قلعه دیده بان خراب شده بود می‌پردازد مساجد وآب انبارها (برکه‌ها) وچاه‌های آبیاری کشاورزی را احداث می‌نماید. مسجدی باطراز معماری بسیار جالب وشیبه به «عمارت مغولی» ویا «عمارت سلجوقی ، ترکی» بنا می‌نهد و آن را «مسجد جامع بستک» می‌نامند. این مسجد یکی از مراکز علوم دینی و شرعی ودار العلم فقه و حدیث آن دوران بوده‌است. دانش‌آموزان علوم دینی و شرعی از راه‌های دور و نزدیک به سویش می‌شتافته‌اند. آثار وباقی مانده این مسجد که در وسط شهر بستک واقع شده بسیار شگفت انگیز است. در حال حاضر شهرداری بستک در صدد آن است که این اثر تاریخی بازسازی و تعمیر نماید، و پس از تعمیر وباز سازی موزه ملی ویکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بستک هرمزگان قرار دهد.

منابع:

  • محمدیان، کوخردی ، محمد ، «شهرستان بستک و بخش کوخرد» ، ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی.

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار  كوخرد و منطقهٔ باستانی  بخش کوخرد  بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg 

منبع:awayeseebah 

 استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس   

کتاب‌های استاد:محمد محمدیان کوخردی

 کتاب‌های استاد:محمد محمدیان کوخردی 

 *  Kukherd *

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

 کتاب‌های استاد:محمد محمدیان کوخردی ♣

 
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg   

کتاب‌های استاد:محمد محمدیان کوخردی

در این مطلب شما با کتاب‌هایی آشنا خواهید شد که توسط استاد: محمدیان محمدیان پژوهشگر، جغرافی‌دان، تاریخدان و شاعر کوخردی تألیف و منتشر شده‌است.

 

می‌دانیم که استاد محمدیان سال هاست که برای کوخرد عزیزمان تلاش‌های فراوانی در انتشار مجلات و کتاب‌های مختلف و شناسایی نام و فرهنگ کوخردی و بستکی حتی منطقه جنوب در دانشنامهٔ جهانی ویکی‌پدیای فارسی ، عربی و حتی انگلیسی داشتند.

 

کتاب‌های: وصف کوخرد و سرزمین شاعران از نمونه تالیفات استاد محمدیان می‌باشد. در این فهرست کتاب‌های خیلی متفاوتی را پیدا خواهید کرد که هر کدام در یک ژانر نوشته شده‌اند.

 

به هرصورت هدف از تألیف این کتاب‌ها، روایت وسرگذشت انسان‌هایی است که سالیان متمادی بر سر زبان هاست، ونقل خاطرات، تاریخ پـُلی است که آیندگان را از چگوگی گذراندن زندگی گذشتگان آگاه کرده وآنان را در راه قضاوت صحیح ومنطقی یاری می‌نماید.

 

در این دنیای مدرن که امروز ما در آن زندگی می‌کنیم همه چیز با سرعت نور جلو می‌رود و خیلی خوب است که ببینیم هنوز فعالیت‌هایی مانند کتاب خواندن بخشی از زندگی روزانه مردم را تشکیل می‌دهد. 

مسجد اليتيم (كوخرد)  

مسجد اليتيم (كوخرد) 

 كتاب بياد كوخرد

Bayad Kookherd . book

كتاب کوخرد سرزمین شاعران

Kukherd Sarzamin Shaeran.book

 

كتاب کوخرد سرزمین شاعران

Kukherd Sarzamin Shaeran.book

 

نشریه سلام کوخرد 

SALAM KUKHERD

 نخستین گاهنامه روستای کوخرد در شهرستان بستک استان هرمزگان

نخستين چاپ آن در دبى أنجام گرفته است 

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار  كوخرد و منطقهٔ باستانی  بخش کوخرد  بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس  

منبع:awayeseebah 

جستارهاى وابسته:

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد)  

 مسجد اليتيم (كوخرد)  

 مسجد اليتيم (كوخرد)  

 مسجد اليتيم (كوخرد)  

مولانا حاج  شیخ محمد نور مدنی

  مولانا حاج شیخ محمد نور مدنی    

 * شيخ لاور *

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

 مولانا حاج  شیخ محمد نور مدنی 

 صورة معبرة عن محمد نور المدني

مولانا حاج  شیخ محمد نور مدنی 

 

حاج شیخ محمد نور مدنی  فرزند شیخ راشد (۱۳۲۶-۱۳۸۷) یکی از علماء برجسته در لاور علیا (لاورشیخ) دربخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران بودند. نام کامل وی: (مولانا شیخ محمد نور بن شیخ راشد بن مولانا حاجی شیخ محمد آخوند بن شیخ عبدالله بن شیخ راشد ثانی بن شیخ محمد بن شیخ راشد أول بن شیخ مصطفی مدنی بن مولانا العلامه شیخ حسن مدنی)، شیخ لاور. شیخ محمد نور مدنی ساکن روستای لاور بودند.

SHERENO.37.jpgSHERENO.37.jpgSHERENO.37.jpgSHERENO.37.jpgSHERENO.37.jpgSHERENO.37.jpg

شیخ مولانا، شیخ محمد نــور بــود

      

اسم آوازش بسی مشهور بود

می نمود علاج هرشخصی سقیم

      

بــاقــراءاتــی از قــرآن کــریــم

شـیــخ لاور بــاکـــرامــــات کـثـیــر

   

مـی نـمود عـلاج تاجـر و فـقیر

از عــمـانــات خــلـیــج و از قــطـــر

   

نزد شیخ آیند خلقی بی شمر

روستای لاور

روستای لاور

روستای لاور شیخ در ۲۹ کیلومتری شمال شرقی دهستان کوخرد بر فراز کوهی در ارتفاع ۱۵۰۰ متری در جلگه به وسعت ۳ در ۳ کیلومتر مربع واقع شده‌است، این روستا «لاور علیا» نیز نامیده می‌شود. روستای لاور شیخ از توابعبخش کوخرد شهرستان بستک استان هرمزگان ایران است.

در مجلس شيخ لاور ـــ روستاى لاور شيخ

بزرگ مردی از بزرگان اسلام

شیخ محمد نور مدنی بزرگ مردی از بزرگان اسلام ویکی از اولیاءالله واز کبار الصالحین. شیخ محمد نور در سال ۱۳۲۶ هجری قمری برابر با سال ۱۲۸۴ خورشیدی مطابق با سال ۱۹۰۶ میلادی در روستای لاور دیده به جهان گشود. ایشان دوران کودکی در لاور وتعالیم دینی خود نزد جَّدَش العلامه حاج شیخ محمد آخوند پشت سر گذاشتند، سپس در مدرسه «الرحمانیه» در بندر لنگه نزد سلطان العلماء العلامه شیخ عبدالرحمان بن یوسف الخالدی المخزومی تعالیم دینی خودرا تمام کردند

. شیخ لاور از فضلاء وصلحاء عصر اخیر نیز بزهد وتقوی آراسته. ومورد اعتقاد واعتماد مردم و باتمام معنی شخصی نیک نفس وصوفی ومتورع، همه ساله عده‌ای از شیوخ متمکن وثروتمند بنادر: دبی، شارجه، قطر، کویت، عمان وبحرین بزیارت شیخ آمده وتحف وهدایا و وجوهات زیادی تقدیم می‌کردند. شیخ نه تنها از آنها برای خود مصرف می‌کردند، بلکه اغلب از آنها برای ساختن آب انبار (برکه) و مسجد و مهمانخانه صرف می‌نمودند، حتی برای اینکه از دست رنج خودش غذا و پوشاک شخصی را تهیه کند مانند اجدادش نخلستانی را بدست خود پرورش داده و پنج رأس گاو و پنج رأس الاغ داشت که از آنها برای تهیه شیر وماست و حمل ونقل وسایل خود استفاده می‌نمود. ولباس خشن می‌پوشید ودر کمال زهد وتقوی، وبکرامات معروف بودند. مردم دیوانگانی به پیشش می‌بردند که بعد از خواندن آیاتی از قرآن کریم بروی آن دیوانگان بأذن خدای تعالی شفاء می‌یافتند. مولانا حاج شیخ محمد نور مشهور بودند در آفاق. شیخ راشد پدر شیخ محمد نور در عمر جوانی فوت کرده بودند، و شیخ محمد نور در نزد جَدَش حاج شیخ محمد آخوند پرورش یافته ومانند جدش معروف بودند بالصلاح والایمان والتقوی. جد بزرگش العلامه شیخ حسن مدنی از آل البیت متوفی در قریه نخیلوه و درآنجا دفن شده، و جَّد کوچکش راشد مدنی متوفی در قریه شناس در نزدیکی بندر لنگه. چنانکه شیخ محمد علی خالدی سلطان علماء می‌گویند: شخصی از تجارتهای مدینه منوره در عربستان سعودی بنام (حاج الیاس) برایم گفت: پسر دیوانه‌ای داشتم که شب و روز آن را بزنجیر کرده بودم ودست پای او بسته بودم، تااینکه بعضی از دوستان برایم گفتند چرا پسرت به پیش شیخ محمد نور لاوری نمی‌بری، بعد از مدتی روانه لاور شدیم، وقتی که به نزد شیخ محمد نور رسیدیم وجناب شیخ محمد نور دید که ما دست وپای او «دیوانه» بسته‌ایم، شیخ فرمود دست وپایش باز کنید، مادست وپای او باز کردیم، جناب شیخ محمد نور مدت ۳ شبانه روز آیاتی از قرآن مجید در صبح و عصر بروی آن «دیوانه» می‌خواند. بعد از چهار روز که ما از حضور شیخ رخصت گرفتیم و روانه دیار خود شدیم، آن دیوانه باپای خودش همراه ما آمد و بدون اینکه اورا ببندیم و درکمال هوش و حواس بود، وحالا که مدت (۲۰) سال از این ماجرا گذشته‌است هنوز این شخص باهوش وعاقل وبشکل طبیعی زندگی خودرا می‌گذراند. لاور جایگاه سکونت مشایخ بسیار محترم مدنی است که مورد احترام خاص وعام بوده و هستند، درویشی، تقوی وشب زنده داری همه را به سوی خود جلب می‌نماید. قبل از ایجاد جاده اتومبیل رو بازحمت جاده بد وکوهستانی را با الاغ واسب وقاطر طی می‌نمودند وبا اعتقادی راسخ برای دعا بسویش می‌شتافتند، اکنون که راه شوسه‌است مسافرین تعدادشان بیشتر شده‌است.

مولانا حاج  شیخ محمد نور مدنی

یک شاهد عینی

تاجائیکه من یادم است در اولین زیارتم که جناب مولانا زیارت کرده‌ام حدود (۳۴) سال پیش وقتیکه کوچک بودم باتفاق عمویم در سال ۱۳۸۷ هجری قمری برابر با سال ۱۳۴۶ خورشیدی مطابق با سال ۱۹۶۷ میلادی به زیارت مولانا شیخ محمد نور مدنی رفتیم، حضرت مولانا شیخ محمد نور در حیات بودند، درویشی به تمام معنی درویشی، لباس خیلی ساده عبارت از یک پیراهن عربی یک لا باشلوار، می‌گفتند رختخوابش هم فقط یک گلیم موئی است. خلیق و مهربان، شخصی عالم وخوش سیما که باخوش روئی واردین و زوار را می‌پذیرد ومردم دار بودند. مولانا در کتابخانه مارا پذیرفتند، اطراف اتاق کتابها بانظم چیده بودند، به نظرم حدود ۸۰۰ جلد کتاب بود وخود شیخ هم روی زمین دو زانو نشسته بود وکتب عربی وفارسی اطرافش پراکنده بود. از فرسنگها دور و از آن سوی دریاها برای دعا به سویش می‌شتافتند. مولانا شیخ محمد نور مدتهای مدید از عذاب کلیه وکمر درد می‌ نالید ولی بقول خودشان از ۱۸ سالگی که به این بیماری مبتلا بودند از سال ۱۳۵۹ هجری قمری که مرحوم جدش حاج شیخ محمد آخوند فوت کردند و ایشان در آن موقع در مکه مکرمه بودند و برای ادای فریضه حج رفته بودند، و چند روز پس از فوت جدش به لاور مراجعت کردند و از آن مدت یک سره در لاور بوده، ولی گاهگاهی به کوخرد می‌آمدند. مولانا درد وشکنجه تحمل کرده و از مراجعت به دکتر خود داری نموده بودند. تا اینکه در سال ۱۳۹۳ هجری قمری برابر با سال ۱۹۷۳ میلادی که یک مرتبه بیمار و بستری می‌شوند، بنا به درخواست وتکلیف والحاح چند نفر قبول می‌کنند و با همراهی فرزندش ارشدش شیخ احمد نور مدنی او را به بیمارستان لنگه می‌برند. بعد از مدتی بستری در بیمارستان بندر لنگه، مولانا در شب یکشنبه (۲۹) از ماه محرم الحرام در سال ۱۳۹۳ هجری قمری و در عمر ۶۷ سالگی در بیمارستان لنگه به رحمت ایزدی پیوسته‌اند، و در لاور در جنب مرقد مطهر علامه شیخ کهتوئی کوخردیدفن شدند. 

مسجد اليتيم (كوخرد)  

منابعمسجد اليتيم (كوخرد)  

  • محمدیان ، کوخردی، محمد ، ( مشایخ مدنی ) ، چاپ دوم، دبی: سال انتشار ۲۰۰۲ میلادی.

_________________________________________________

«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab kukherd sarzamin shaeran1.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg

SHERENO.37.jpgBeyad.2.jpgMohMad.1.jpgSHERENO.35.jpg

منبع:awayeseebah 

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی

 استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس   

 

راه لاور شيخ

صورة معبرة عن شمد لاوري

شَمَد لاوري 

دوگنبدان کوخرد

   دوگنبدان کوخرد  ♣  

 *    Two Domes Of Kukherd *

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

دوگنبدان کوخرد  

دوگنبدان کوخرد
 

بارگاه یا آرامگاه علمای کوخرد یا  "دوگنبدان کوخرد " از مکان‌های زیارتی در  دهستان کوخرد واقع در بخش کوخرد درشهرستان بستک در غرب استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این بنای تاریخی در سمت جنوب جاده بستک به بندر لنگه  واقع  است ، این آرامگاه در میان گورستان دهستان کوخرد و در ۱۰۰۰ متری غرب دهستان  فعلى کوخرد واقع شده‌است. محل آن ۳۰۰ متر از محله تازه‌بنیاد " دهنو  کوخرد "  (شهرك زيارت)   فاصله دارد و در جنوب   "گود میان ده"  قرار دارد. در لهجه محلی به آرامگاه، «زیارت» گفته می‌شود.

مجموعهٔ دو گنبدان کوخرد وثبت آثار ملی :ـ  

این بنای تاریخی موصوف به  "« دو گنبدان كوخرد»"  یکی از شاهکارهای بنائی و از مشهورترین معماران بزرگ شهرستان بستک،  بنام "«حاج محمد شریف کاظم معمار»"  ساخته شده‌است. این بنای تاریخی و مذهبی چند سال پیش از جانب دولت به عنوان یکی از آثار ملی توسط سازمان میراث فرهنگی کشور با نام «مجموعهٔ دو گنبدان كوخرد» به ثبت رسیده‌است. بنای این آثار برجسته وتاریخی بین سال‌های ۱۱۴۹ تا ۱۱۵۱ ه‍.ق ساخته شده‌است. مجموعهٔ دو گنبدان کوخرد در ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ خورشیدی به ثبت رسیده‌است. بنای دوگنبدان آرامگاه سه تن از بزرگان و مشاهیر کوخرد،  "حاج شیخ عبدالرحمان بزرگ"، "قاضی حاج ملا اسماعیل" و  " حاج ملا عبدالواحد"  است. این بزرگان که در دورهٔ خود به  "علم"  و " فقه"  و  "حدیث"  و دانایی شهرت فراوان داشته‌اند. این اثر زیبا و دیدنی در ابتدای ورودی مرکز بخش کوخرد از مسیر بستک به کوخرد و در غرب کوخرد قرار دارد. این اثر فرهنگی مربوط به چند صد سال قبل و به سبک و شیوه معماری هندی ساخته شده‌است که چندین بار توسط خیرین و انجمن میراث فرهنگی کوخرد بازسازی شده‌است. بناي زيباي دوگنبدان کوخرد  به دوره افشاریه  بر مي گردد.

 

آرچين :ـ

دوگنبدان کوخرد از طرف " يونسكو"  مورد توجه قرار گرفته و علت آن نیز خراب شدن یکی از ابنیه‌های تاریخی مذهبی در "كشور عراق"  بوده که می‌خواستند مرمت اش کنند و مختصات مهندسی و معماری آن را از  "شوش دانیال"  و " دو گنبدان کوخرد"  می‌گیرند؛ که به وسیلهٔ مطالبی که در سایت ویکی‌پدیا  كه توسط (محمد محمديان كوخردي)  گذاشته شده یود با آن آشنا شده بودند و تأیید کرده‌اند که معماری دوگنبدان در جنوب ایران (کوخرد) منحصر به فرد است. حتی این اثر قابلیت ثبت جهانی نیز دارد.

ارچین به پنبدهای مخروطی (مطبق و پله پله) ولانه زنبوری مثل گنبد آرامگاه (دو گنبدان کوخرد)  گفته می‌شود.

آرامگاه شیخ عبدالرحمان :ـ

وی از دین‌شناسان شناخته‌شده بود. آموزه‌های دینی و طریقت را از برادر بزرگ خود "شیخ عبدالقادر" آموخت و در مدرسه شیخ مدرس بود، مدتی در  "مکه" ادامه تحصیل کرد و در آنجا از علمای برجسته و تراز اول شناخته شد. بعدها در "کوخرد" مدرسه‌ای بنا کرد و به کودکان "علوم شرعی" درس می‌داد. وی از حاصل کشاورزی از  کاریزهایی  که خودش احداث کرده بود زندگی‌اش را می‌گذراند و چندی پس از در گذشت شیخ عبدالقادر مردم را راهنمایی دینی می‌کرد. وی در سال ( ۱۱۴۹ ه‍جري قمري)  در کوخرد فوت کرد.

آرامگاه شیخ اسماعیل :ـ

وی فرزند شیخ حسن برادر شیخ عبدالرحمان بزرگ بود. مرد پارسایی بود و از طرف عمویش کار قضاوت "کوخرد" و " هرنگ"  و" لمزان"  و  "انجیره "  و  " دژگان"  را برعهده داشت. بیشتر عمر خود را در کارهای کشاورزی و غرس درختان نخل صرف می‌کرد و دام زیاد داشت. به دامداری اشتیاق بسیاری داشت. او در ( ۱۱۵۳ ه‍جري قمري)  در "کوخرد"  فوت کرد و در بقعه ای جنب بارگاه عمویش شیخ عبدالرحمان بزرگ در محوطه‌ای به خاک سپرده شد.  "آرامگاه سید مظفر سید منصور"  در محوطه‌ای جداگانه قرار دارد.

آرامگاه شیخ عبدالواحد :ـ

 فرزند حاج ملا اسماعیل معروف بود به  "(حاجی ملا عبدالواحد آخوند)"، یکی از علما و قاضیان معروف این بخش بود. فوت او در روستای هرنگ رخ داد و در بقعه  "کوخرد" جنب گور پدرش به خاک سپرده شد. آرامگاه شیخ عبدالرحمان بزرگ و آرامگاه حاج ملا اسماعیل و آرامگاه حاج ملا عبدالواحد در یک محوطه قرار دارد.

  

منبع:

*محمدیان، کوخردى، محمد، “ كتاب:(به یاد کوخرد) “، ( ج1 و 2 ) چاپ اول، دبی: سال انتشار " ۲۰۰۳ " میلادی.

# ويكي پديا

# محمد محمديان   

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد  بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab kukherd sarzamin shaeran1.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg

SHERENO.37.jpgBeyad.2.jpgMohMad.1.jpgSHERENO.35.jpg

منبع:awayeseebah 

 استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس  

منبع:awayeseebah 

كتاب: بياد كوخرد  

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی 

6.dogonbadan

9.dogonbadan

8.dogonbadan

دوگنبدان کوخرد از طرف یونسکو مورد توجه قرار گرفته  

  
دوگنبدان کوخرد در معرض خطر ویرانی 
 
 
 
 
 
دوگنبدان کوخرد  
 
كـــوخـــرد
 
 
  

قلعه آماج ــ كوخرد

♣ قلعه آماج 

Castle of Aamaj

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

♣ قلعه آماج 

صورة معبرة عن قلعة آماج

 

قلعه آماج یکی از دژهای تاریخی منطقه کوخرد در بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده‌است. این قلعه در زمان حکومتی سیبه (کوخرد) بر منطقه وجود داشته‌است و قرارگاه لشکر حاکم سیبه بوده‌است.

پایگاه سربازان

قلعه آماج پایگاه سربازان حکومت سیبه بوده که از قلعه سیبه  و مقر حكمران سيبه حمایت می‌کردند.   اما جایگاه و شکل قلعه همان‌طور که پیشینیان کوخرد بازگو کرده‌اند و در زبان عامیان وجود دارد از این قرار است که: قلعه به شکل مستطیل بوده از طرف شمال رو به جنوب، اما موقع قلعه از جائیکه حالا زمین فوتبال است (جاخَرمَن قدیمی) تا اینکه رسیده به بند نخلستان حاجی غلوم و بند نخلستان علی قصاب بوده، که البته در اثر سیل درواه شمو و مرور زمان آثار این قلعه بزرگ به کلی نابوده شده و از بین رفته‌است. البته با از گذشت سده‌ها و پس از خرابی دژ مردم در جای قلعه نخل کاشته‌اند و قسمتی نیز از زمین جای قلعه جوکار می‌کنند و در آن جو و گندم می‌کارند، و قسمت دیگر جاخَرمَن می‌سازند که حالا به زمین فوتبال تبدیل شده‌است. این منطقه در جنوب دهستان کوخرد فعلی قرار دارد.

 

منبع:

*محمدیان، کوخردى، محمد، “ كتاب:(به یاد کوخرد) “، ( ج1 و 2 ) چاپ اول، دبی: سال انتشار " ۲۰۰۳ " میلادی.

#محمديان

#ويكي پديا 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد  بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab kukherd sarzamin shaeran1.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg

SHERENO.37.jpgBeyad.2.jpgMohMad.1.jpgSHERENO.35.jpg

منبع:awayeseebah 

 استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس  

منبع:awayeseebah 

فصل باران و بَهار و گُل و بـُلبـُل

 فصل باران و بَهار و گُل و بـُلبـُل♣ 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

فصل باران و بَهار و گُل و بـُلبـُل

Berk.R.40.jpgAWAW.12.jpgBerk.R.30.jpg

Berk.R.27.jpg

 Kookherd.a. 88 كوخرد.jpg

فصل باران و بَهار و گُل و بـُلبـُل

 

     عَیان شُد آن أَبر جهان تاب                                       

                                      سَراسَر دَشت و کوه را کَرد شاداب

                          به یک بَرق و به یک رَعد زَبانهَ   

                                                              بزد بَرخَرمَن ابر تازیانه 

                     ببارید رَحمَت اَز فَضلِ اِلهی
 
                                                     رَوان شُد دَرَه‌ها دَر صُبحگاهی
 
                      (روان چون سیل أشک کُوهکَن بُود
 
                                                    چُوتار زُلفِ شیرین پُرشِکَن بُود)
 
                       سَپَس خورشید تابان شعله ورشد
 
                                                   زِپُشت کُوهساران نُور پُرشُد
 
                      برون شُد نورها از کوهساران
 
                                                          بسان شعلهٔ تَنّور داران
 
                    فَلَک با آن وقار جاودانه
 
                                                        بَتَقریب أَبرها در وی روانه
 
                     تمام سَهل و کوه زیبای مَنظَر
 
                                                      سَراسَر دره‌ها از گُل مُعَطَر
 
                      کنار آسمان رنگین‌کمان شُد
 
                                                     تمام دره و کوه شادمان شُد
 
                             تَمام دَشت‌ها اَز گُل مُهَیا
 
                                                          روان شُد بَر بَساط سَبزهِٔ ما
 
                        رسید این مُژدَه را بلبل صَدا داد
 
                                                         دَمادَم عَندلیب را مُژدَه‌ها داد
 
                         به بلبل داد نَوید از مِهرَبانی
 
                                                        رُبوُده بُوسَه از گُل مُژدِگانی
 
                          گُل و سُنبُل به بلبل خَیر مَقدَم
 
                                                      هَمِه کَردَند سَرِ تَعظیم را خَم
 
                      گُل و بَهمَن  چون دَریای جُوشان
 
                                                   دَر أو أَمواج أز أَمواج خُروشان
 
                       کَشید بُلبُل نَوا بَرشاخساران
 
                                                       هَزارآواز، هَزاران در هَزاران
 
                        هَمی نالید با مَوزُون تَرانه
 
                                                     چو کَبکی در هوای آشیانه
 

                       تَمام دَشت‌ها چون ماه مُـنَظرّ

                                                  سَراسَر پُر ز گُل و سَبزَه بَر دَر

                      گُل و بلبل زشوق هَم ببالید

                                                          گَهی بلبل بیاد گُل بنالید

                         دَمید اَز کوی  محمديان   یک خُنُک باد

                                                    که با گُل وَعدهِٔ دیدار می‌داد

                     چو آمَد بلبل رُویَش به گُل کَرد

                                              فُغان اَز عَندلیب و شوق گُل کَرد

 

 

پی نوشت‌ها:

  • (۱) ـ جهان تاب: جهان تابنده، نور دهنده به جهان. تابنده بر عالم: آفتاب جهان تاب. ماه پنجم از ماه‌های ملکی.
  • (۲) ـ شاداب: shad_ab: [شاد آب] (ص مر) ۱ ـ پرآب، سیراب، آبدار. ۲ ـ تازه. طری. ۳ ـ شاد، شادان، شادمان، مسرور. ۴ ـ چراگاه سبز.
  • (۳) أبر: توده‌ای متراکم از بخار است که در طبقات پایینی و میانی اتمسفر تشکیل می‌شود. عناصر تشکیل دهنده این توده بخار همان عناصر تشکیل دهنده مایعات سطح سیاره می‌باشند. در مورد سیاره زمین ، ابرها از بخار آب تشکیل شده‌اند. در نامگذاری ابرها از کلمات لاتین با ریشه یونانی استفاده می‌شود. این نامگذاری با توجه به نوع و شکل و همچنین خصوصیات ابر انجام می‌گیرد.
  • (۴) ـ تازیانه: تازانه . (برهان). آنچه بدان اسب را زنند به به زبان هندی ، (گورا) یعنی أسب. (غیاث اللغات). تابیده ٔ کلفت چرمی یا ریسمانی با دسته ٔ چوبی یا غیر آن که برای راندن چهارپا و زدن مقصر بکار می‌رود. (فرهنگ نظام). شلاق و قمچی است . (فرهنگ نظام).
  • (۵) ـ بَهمَن: نوعی گیاه بیابانی أست که در فصل زمستان هنگام بارندگی بطور گسترده أی می‌روید، و خوشه أی شبیه به خوشهٔ جو دارد. خشک آن به نام (پودار) أست به گویش محلی. مرتع حیوانات أست، وچون این گیاه در ماه بهمن به کلی خشکیده وبرای مصرف چهارپایان مورد استفاده أست، به همین نام نامگذاری کرده أند.
  • دبی: ۱۵ رجب ۱۴۲۳ هجری قمری.
  • برابر با: ۲۲ سبتامبر ۲۰۰۲ میلادی.

منبع

#ويكي پديا

#محمد محمديان

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانیبخش کوخرد  بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab kukherd sarzamin shaeran1.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg

SHERENO.37.jpgBeyad.2.jpgMohMad.1.jpgSHERENO.35.jpg

منبع:awayeseebah 

 استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس  

منبع:awayeseebah 

سد بُز

 سد بُز  

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

 سد بُز  كوخرد 

 

سد بُز  ــ  كوخرد

سد بُز نام سدی است تاريخى واقع در بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان ، يكى از آثارهاى تاريخى و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این سد در جنوب شرقی کوخرد و در مشرق تنب جلالی و در شمال کوه خآب و در جنوب رودخانه مهران واقع می‌باشد.آب این سد به سوی نخلستان‌های باغ زرد و مزاجان و بک احمد و بشکرو و جابر لوز می‌رسیده در زمان آبادانی سد واین مناطق را آبیاری می‌نموده‌است. مناطقی است کشاورزی در بادیه جنوبی کوخرد و در شمال پشتخه باغ زرد و در پایه تنب واقع می‌باشد. در پشتخه باغ زرد آب انبارهای (برکه)‌های متعددی وجود دار، و همچین چاههای آبش کم عمق و نسبتاً شیرین است. ولی در یعضی جاها آب زیر زمینی اش تلخ است.

عکس سد تاریخی بز 39110

تاریخ سد                                                       بزسد بُز

باغ زرد است باجمال با کمال      سد تاریخش بود چندین سال
جای آسایش بود در کل حال         مثـل بـلبـل در نـواخـان آمــده

تاریخ بنیادگذاری این سد به قرن یازدهم هجری بر می‌گردد، دقیقاً در سال ۱۱۰۰ هجری قمری توسط حاجی جعفر گَپ ساخته شده‌است، و در حدود ۲۰۱ سال از آن بهره برداری شده‌است و نخلستان‌ها ومناطق گسترده‌ای از زمین‌های پشت رودخانه را آبیاری می‌کرده است، تا اینکه در سال ۱۳۰۱ هجری قمری و در اثر هجرت مالکان سد به سوی شارقه (شارجه) وبعلت تعمیر نشدن سد و در اثر بارش باران زیاد و سیل شدید، سد شکست و منهدم شد وکاملاً ازحیز انتفاع افتاد.
 
همان سدی که گویند مال بزهاست   حقیقت بشنو از من اَکنم آغاز
شروع سد بز کرد جعفر گپ   که در تاریخ بودی الف و یک صد
همان جعفر که داشت بزهای بسیار   فروخت نصفش شروع و دست برکار
بز و میش زیادی در همان روز   فروخت و خرج سد کرد آن دل‌افروز
بساخت سدی محکم از سنگ و ساروج   که آثارش هنوزا هست امروز
بکرد تکمیل آن سد جعفر گپ   که آب جاری کند از شرق و از غرب
به حکم کردگار حی داور   پس از تکمیل سد گشتند میسر
مزاجان وبک احمد و شرق جابر   زمدی آباد و بشکرو هم شامل
دگر هم باغ زرد و نخلهای اجداد   که از فضل خدا گشتند سیراب
در ایام برون از آب آن سد   تمام بندها شان پر ز رحمت
که در سال هزار و سیصد و یک   ولی افسوس که سیل آن سد بشکست
پس از فوت مرحوم جعفر گپ   کسی قادر نبود تعمیر کند سد
هنوز ویران خرده تِکه تِکه   که آن سد عظیم سیلاب برده
 
صورة ذات صلة

آثار سد بز 

آثار سد بز

آثار این سد عظیم در ۵۰۰ متری جنوب باغ زرد و در دهانه دره بست گز و از طرف مشرق تنب جلالی میل به جنوب باقی مانده‌است. با شکسته شدن سد بز مردم کوخرد تمام نخلستانها وباغ وبستانهایشان را از دست دادند. آثار این سد بزرگ حکایت از قدیمی بودند کوخرد دارد، ویکی ازآثارهای مهم و تاریخی کوخرد به شمار می‌آید. همچنین آثار کانالی (جدول) که آب سد بز به سوی نخلها هدایت می‌کرده هنوز در پشتخه باغ زرد باقی مانده‌است، همچنین آثار آب بشهایی که از سنگ و ساروج در درواه ایجاد کرده بودند که به‌وسیله آن آب سد تقسیم بندی شده و به سوی نخلهان و زمینهای کشاورزی هدایت شده باقی مانده‌است.

صورة معبرة عن سد بز

آثار سد بُز

آبخیز سد بز

آبخیز این سد عظیم از مناطق گستردهٔ تشکیل می‌یافته، ابتداء ازبون کوه زیر، و سرگرد نرگ‌های جنوب، نرگ بست گز، نرگ او شیرینو، نرگ مرخاو، نرگ دیوونی، نرگ أودون علی، نرگ گُل مُودُونُو، نرگ گری پان، وگری‌های کوه جنوب تماماً ابتداء از گری امبرو، گری مَد یوسفی، گری مَد عبدالرحیمی و تمام دره‌های بلند وکوتاه اطراف تماماً به دره بست گز می‌ریزد و در سد بز سرازیر می‌شود، ودریاچه‌ای زیبا و با طراوت به وجود می‌آورد، ولُدخهِ‌هایی که از کوه‌هایی که در اطراف این سد بزرگ وجود دارد، به‌وسیله کوهستانها و نواحی به ارتفاع ۸۴۰۰ پا احاطه شده ومنطقه وسیعی در برگرفته‌است، آب این مناطق کوهستانها تماماً به سد بز ریخته می‌شده و سپس به سوی نخلستانها می‌رفته، اما بعد از شکسته شدن سد بز این آبها به رودخانه مهران ریخته می‌شده‌است. در سال گذشته سد جدیدی در وسط این دره که آثار سد بز قرار دارد ساخته شده‌است که بعد از آن جلو این همه آب می‌گیردو آب در پشت آن ذخیره می‌شود.

صورة ذات صلة

  سد بُز  كوخرد

وجه تسمیه سد بز

همانطور که قبلا اشاره کردیم بنیادگذار این سد عظیم حاجی جعفر گَپ، می‌باشند، حاجی جعفر یکی از بزرگ‌ترین ملاک بُز وگوسفند در آن دوران بودند، گله بزرگش سرتاسر چراگاهپشتخه باغ زرد و جابر ومزاجان تا رسیده به پشتخه ترارو در بر گرفته بود، وقتی که گله از باغ زرد حرکت می‌کرد تمام پا چُک‌های «کوه زیر» در برمی گرفت، گله‌ای بسیار بزرگی بود در صبح که چوپانها گله را حرکت می‌دادند و وقتی که دنباله گله در باغ زرد بود، آغازهٔ گله به دشت ترارو رسیده بود و در آن چراگاه پهناور چرا می‌کردند، حاجی جعفر همیشه در فکر آب دره بست گز بود که به رودخانه می‌ریخت و همانطور بی فایده آن همه آب به هدر می‌رفت، مخصوصاً وقتی که می‌رفت بالای تنب جلالی وآن دره بزرگ وآن همه آب که در دره در جریان بود نظاره می‌کرد بیشتر در فکر نخلها و آب آنها می‌افتاد، تا اینکه فکرش برآن شد که باید در دهانه آن دره بزرگ دیواری ایجاد شود که آب به سوی نخلها هدایت کند، اینجا بود که تصمیم گرفت نصف گله بز گوسفندش بفروشد و با قیمت آنها سدی بسازد وآب به سوی نخلهای باغ زرد ببرد، بعد از فروختن نصف گله بز و گوسفندها شروع به کار کردند و سد بزرگی بنیان نهادند، وبعد از اتمام سد، نامش گذاشتند «سد بز» که تا امروز این سد به همین نام (سَد بُز) معروف است واین نام به یادگار مانده‌است وآثارش باقی مانده‌است.

نتيجة بحث الصور عن سد بز

 سد بُز ـ سد تاريخي  كوخرد

حمایت از گله

حاجی جعفر گَپ برای حفاظت وحمایت از گله بزرگش شش رمه‌بان و چهار سگ نگهبان داشت که برای حراست از گله بزرگش گماشته بودند، در هنگام چرا کردن گله این سگها جسورانه از گله نگهداری می‌کردند، چون در آن زمان در منطقه گرگ زیاد بود و خیلی اتفاق افتاده بود که صبح زود گرگ به گله زده بود. ودر یک چشم به هم زدن چند گوسفند را دریده بود، بنا براین حاجی جعفر این سگهای آموزش دیده را برای حراست از گوسفندان گماشته بودند. البته این سگهای هر یک نام خاصی داشتند که حاجی جعفر آنهارا صدا می‌زد، نام سگها از این قرار بود: زَمبُر، لاسی، چارچش، و پلنگ. در هنگام حرکت گله، سگ بزرگ گله که نامش «زَمبُر» بود در جلو گله حرکت می‌کرد، ولاسی طرف راست گله و چارچش طرف چپ گله ، اما پلنگ در پس گله (پشت سر گله ) .. حرکت می‌کردند.

 

چَشکَ سَدبُز

منبع:

*محمدیان، کوخردى، محمد، “ كتاب:(به یاد کوخرد) “، ( ج1 و 2 ) چاپ اول، دبی: سال انتشار " ۲۰۰۳ " میلادی.

#ويكي پديا

#محمد محمديان

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانیبخش کوخرد  بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab kukherd sarzamin shaeran1.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg

SHERENO.37.jpgBeyad.2.jpgMohMad.1.jpgSHERENO.35.jpg

منبع:awayeseebah 

 استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس  

منبع:awayeseebah 

عکس سد تاریخی بز 39109

سد بُز

كـــوخـــرد

 

   نخلستان   

كـــــوخـــــرد

سلام كوخرد

نشريه ى سلام كوخرد 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

 سلام كوخرد 

 

نشريه ى سلام كوخرد 

ســـلام كـــوخـــرد

گاهنامه کوخرد 

  • گاهنامه کوخرد. نخستین گاهنامه روستای کوخرد  (مركز بخش كوخرد) در شهرستان بستک استان هرمزگان بود.
  • اين محله توسط محمد محمديان در سال ۱۳۷۵ خورشيدى تأسیس و چاپ شده است،نخستين چاپ آن در دبى أنجام گرفته است.

سلام کوخرد

  • «گاهنامهٔ کوخرد»، نخستین گاهنامهٔ روستای کوخرد در بخش کوخرد در شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران بود.


«سلام کوخرد» در سال ۱۳۷۴ خورشیدی نخستین نشریه در منطقهٔ کوخرد تحت عنوان (سلام کوخرد) تأسیس و چاپ شد، این نشریه از افکار شادروان احمد تابنده و محمد محمدیان بود که در سال ۱۳۷۵ خورشیدی توسط محمدمحمدیان به چاپ رسید ودر دسترس خوانندگان قرار گرفت، وپس از گذشت دوسال از تأسیس آن متوقف شد و نشریه سلام سیبه جای آنرا گرفت.

شریهٔ سلام کوخرد

  • این نشریه، که اولین نشریهٔ داخلی روستایی در شهرستان بستک هرمزگان بود، به هدف ارتقاء سطح فرهنگ و آگاهی اهالی و تشویق به مطالعه به وجود آمده بود. شمارهٔ اول آن توسط  محمد محمدیان در دبی چاپ شده بود.

 

  • این نشریه شاملاخبار کوخرد، مقاله، شعر و ادبیات ،هنر، آموزش رایانه، داروهای گیاهی، ورزش، صفحهٔ کودکان، گزارش، جدول و سرگرمی، گفتگو با مشاهیر و شورای اسلامی، پاسخ به نامه‌ها و صفحهٔ مخصوص خواهران و ... بوده.

 

  • «سلام کوخرد» اولین نشریهٔ روستایی بخش کوخرد بستک بود که توانست در مدت ۲ سال و با انتشار ۱۰ شماره با تیراژ زیاد جای خود را در دل مردم کوخرد و روستاهای تابعه و سایر روستاهای بخش‌های بستک باز کند به طوری که بیشترین متقاضیان آن از شهر بستک بودند.
  • پس از تعطیلی سلام کوخرد و با وقفه‌ای حدود دو سال، جوانان کوخرد که عاشق این کار بودند و خود را مدیون خوانندگانی می‌دانستند که با نامه‌های خود این نشریه را غنا بخشیده‌بودند، دست بر روی دست نگذاردند و با کمک و همکاری همدیگر و زیر نظر شورای اسلامی کوخرد، دوباره چاپ این نشریه را از سر گرفتند.

 

  • أما این بار تحت عنوان سلام (سیبه) آغاز وانتشار نمودند، که نام قدیمی روستای کوخرد است. آغاز دوبارهٔ چاپ این نشریه با استقبال بی‌نظیر قشرها مختلف مردم کوخرد و روستاهای اطراف مواجه شده بود.

جستارهای وابسته

منابع

  • محمدیان، کوخردی، محمد، (شهرستان بستک و بخش کوخرد) ، ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی.
  • محمدیان، کوخردی، محمد ( کوخرد سرزمین شاعران) ۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی.۵ میلادی.
  • الکوخردی، محمد، بن یوسف، (کُوخِرد حَاضِرَة اِسلامِیةَ عَلی ضِفافِ نَهر مِهران Kookherd, an Islamic District on the bank of Mehran River) الطبعة الثالثة، دبی: سنة ۱۹۹۷ للمیلاد.
  • محمدیان، کوخری، محمد، “ (به یاد کوخرد) “، ج۱. ج۲. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۳ میلادی Mohammed Kookherdi Mohammadyan (2003), Beyade Kookherd, third edition: Dubai
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab kukherd sarzamin shaeran1.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg

SHERENO.37.jpgBeyad.2.jpgMohMad.1.jpgSHERENO.35.jpg

منبع:awayeseebah 

 استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس  

منبع:awayeseebah 

کُوخِـرد جـاودان

کُوخِـرد جـاودان 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

مسجد اليتيم (كوخرد) 

 کُوخِـرد جـاودان 

348px-KukherdImage.2

 کُوخِـرد جـاودان ♣

 گُفتَم کِه عَهد بَستَم، اَز عَهدِ خُود نَجَستَمْ

                                            گُفتا شُما چه گُوئی، گُفتَم مَن عَهد بَستَمْ

      گُـفـتـا مُـژده آمَـــد، دِلــدار و دِلـبَـر آمَـــد

                                             گُـفـتُـم کِه مُـژدَهِ ما، «کُوخِرد» را پَرَستَمْ

      آن « سِیبَه» خُجَسْتِـه، بـامـا عَـهـد بَستِه

                                              صَدبار عَهد بَستیم، دَر عَهدِ خُود نِشَستَمْ

      آن گُوهَر نِـهُـفـتِه، «کُـوخِـرد» نام گِـرِفـتِـه

                                              دَرعین نیست هَستَم، بانام اُو خُوشَستَمْ

      «کُوخِرد» مَسکَن مَاستْ، «کُوخِرد» دِلبَر مَاستْ

                                 «کُوخِرد» مَدفَن مَاستْ، باتُو خُوشَم!!! خُوشَستَمْ

      اَی بی خَـبَـر چـه دانـی، گَـردانـی یا نَـدانـی

                                  «کُوخِرد» هَست جاودانی، هَردَم بدان کِه هَستَمْ

      اَی نُـورما، اَی سُورما، اَی «کُوخِـرد» پُرنُورما

                                       اَی « سِیبَه» مَهجُورما، اِین را بدان کِه هَستَمْ

      صَـــدبَـار جَـانِ مِـلَـتْ، فِـــدایِ نَـامَـتْ، عِــزَت

                                          هَـرگِـز نَـرَن بَـه زِلَت، «کُوخِـرد» عَهد بَستَمْ

      «کُوخِرد» عَهد بَستیم، بانام اُو خُوش هَستیم

                                           دَر عَهد خُود نِشَستیم، هَرگِز!!! نا شِکَستَمْ

      گُفتا کِه وَقت تُوبَستْ، گُفتَم تُـوبَه کَـردَم

                                            مَن تایب قَدیمَم،  محمديان  تایب هَستَمْ

      گفتم که عهد بستم، از عهد خود نجستم

                               گُفتا مَن هَم چنانَم، گُفتَم!!! با «کُوخِرد» عَهد بَستَمْ

 

منبع

  • محمدیان، کوخردی، محمد (کوخرد سرزمین شاعران) جلد دوم.   
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab kukherd sarzamin shaeran1.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg

SHERENO.37.jpgBeyad.2.jpgMohMad.1.jpgSHERENO.35.jpg

منبع:awayeseebah 

 استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس  

منبع:awayeseebah 

محلهٔ بُنجُرون كوخرد

محلهٔ بُنجُرون

* با آثار تاريخي كوخرد بيشتر آشنا شويد*

مسجد اليتيم (كوخرد)

مسجد اليتيم (كوخرد)

 كوخرد ـ سيبه 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

محلهٔ بُنجُرون  

زمهله بُنجُرون تا مهله بالا

هنوز آثار منزل هاش برجا

محلهٔ بُنجُرون، از محله‌های معروف سیبه باستان (كوخرد)  بوده‌است، اما دربارهٔ وجه تسمیه آن چنین روایت است که می‌گویند ساکنین این محله زبانی خاص داشته‌اند، ومردم سیبه چون نمی‌توانستند زبان این قوم را بفهمند، به این مردمان می‌گفتند «مردمان زبان بنجیری» یعنی زبان این مردمان مانند زبان گنجشک است چون کلمه (بُنجیر) به لهجهٔ محلی به معنای گنجشک است، که البته زبان گنجشک کسی نمی‌تواند بفهمد، به همین جهت این محله به (محلهٔ بُنجُرون) مشهور بوده‌است، (گویا زبان مردمان این محله از زبان ملیواری بوده که در قسمت‌هایی از هند و بنگلادش رواج داشته و دارد)، مردم این محله از هندوها بودند که مذهب آنان هندوئیسم است، که در سیبه (کوخرد) به آنها می‌گفتند گبرها، (گورها)، این گبرها زرگر بودند و به طلاسازی اشتغال داشتند ومالک زمین  كشاورزي نیز بودند وآثاری از ایشان در كوخرد برجای مانده بنام  (جاه خرمن بمبئی)  در جنوب غرب چاه عالی، در این‌جا خرمن مردم جو و گندم خرمن می‌کردند، و بمبئی شهری بسیار بزرگ وپایتخت تجارتی هندوستان است. البته گروه دیگری نیز در این محله زندگی می‌کرده‌اند که شغل آنها خیاطی "دَرزی"  بود. 

چون جو به خرمن می‌رسد 

جا خرمن بمبیی رود 

نامی بسی مشهور بود 

شهری بزرگ در هندیا

موقعیت محلهٔ بُنجُرون:

اما موقعیت «محلهٔ بُنجُرون» درجای خانه بهداشت کنونی بوده‌است تاخرابه‌های «خانه مَدحَسَن خانی» که معروف است به (پَرَکن) مدحسن خانی، و در جنوب برکه شیخ در جنوب محله قبله، واقع می‌باشد، ودر امتداد مدرسه راهنمایی پسرانه تارسیده به پشت خانه ایوب، واز غرب خانه ایوب از پشت خانه احمد حاجی عبداللطیف از طرف شمال قسمتی از خرابه‌های محلهٔ بُنجُرون است. خانه‌های قدیمی با سبک خاصی ساخته بودند، و زمینهای جوکاری که از طرف غرب و جنوب غربی «خانه احمد حاجی عبداللطیف» است و به زمین (پرکن) معروف است قسمتی از خرابه‌های محلهٔ بُنجُرون به‌شمار می‌آید، قبرستان محلهٔ بنجرون درجایی که مدرسه جامی بنیان شده‌است بوده‌است، این قبرستان‌ها وقتی که مأموران از طرف دولت آمده بودند که جای مدرسه جامی تعیین کنند توسط مردم خراب شد، مردم رفته بودند که جای مدرسه انتخاب کنند، و بچه‌های مکتبخانه را به آنجا بردند که سنگ وریگ از محوطهٔ مدرسه جمع کنند من هم در ضمن أين گروه از بچه‌ها بودم، آن زمان بچه‌ها در مکتب خانه ملا سید عبدالله سید رضا درس می‌خواندند، این واقعه در سالهای (۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ میلادی) میلادی رخ داده‌است، دراین موقع مرحوم آقای عبدالله حاجی رضا آگاهی در یک لباس سربازی جلو بچه‌های مکتب خانه بامشق نظامی و باشکوه راه می‌رفت، این قبرستانها بنام قبر (لوره) پیش مردم کوخرد معروف بود، وبعد از اینک این قبرها از بین می‌برند ساختمان مدرسه جامی در آن محوطه بنیان می‌کنند، که تاکنون پابرجا مانده‌است ودانش آموزان درآن درس می‌خوانند. این اطلاعات به «محلهٔ أول» که به (محلهٔ بُنجُرون) معروف بوده‌است تعلق دارد. بازار سیبه در ضلع شمال غربی محلهٔ بُنجُرون قرار داشته بود، و بازار بشکل مستطیل (شمالی و جنوبی) واقع بود، و معبد سیبه در ضلع جنوبی این محله قرار داشته بود. محلهٔ بُنجُرون: یکی از محله‌های مهم و تاریخ قدیم کوخرد "سيبه"  به‌شمار می‌آید

منبع:

*محمدیان، کوخردى، محمد، “ كتاب:(به یاد کوخرد) “، ( ج1 و 2 ) چاپ اول، دبی: سال انتشار " ۲۰۰۳ " میلادی.

# ويكي پديا

«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab kukherd sarzamin shaeran1.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg

SHERENO.37.jpgBeyad.2.jpgMohMad.1.jpgSHERENO.35.jpg

منبع:awayeseebah 

 استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس  

منبع:awayeseebah