محمد شریف غیاث

محمد شریف غیاث

محمد شريف غياث

  • محمد شریف غیاثفرزند محمد (۱۲۷۲-۱۳۳۲) خورشیدی. نام کامل وی ( محمد شریف محمد احمد غیاث خنجری فیشوری ). نام برده بنیانگذار دهداری جناحو حومه از توابعشهرستان بستکو اولین دهدار رسمی دولتی در دوران پهلویدر «قصبهٔ جناح» در جنوب غرب ایران بود.

مرحوم:محمد شریف غیاث

محمد شريف غياث

زندگی

  • «محمد شریف غیاث»به سال ۱۳۷۲ خورشیدی از پدری اصلیت پیشوری و مادری اصلیت اوزی در روستای فیشوراز توابع اوزدیده به جهان گشود. وی در کودکی به همراه خانواده اش به بستکهجرت می‌کنند که مرحوم پدرشان «محمد احمد غیاث»که روشنفکر وبسیار مورد احترام و توجه حاکم جهانگیریه بودند و به هوای زندگی درمنطقه امن اهل سنت و جماعت و در جوار «سلطان العلما» و با حمایت معنوی مصطفی خان صولت الممالکمدتی در بستک ساکن می‌شوند و بعداز مدتی از آنجا به جناحرفته و برای چندسالی در جناح ساکن می‌شوند. زیرا داد و ستد در جناح آنزمان رونق داشته و هوای آن نیز بهتراز بقیه منطقه بوده است و همچنین شغل اصلی پدرشان قبا دوزی بوده که بصورت جمله به شهرها و قصبات اطراف میفروخته‌اند. پدر، فرزند خودرا «محمد شریف» که در آنزمان ۶ ساله بود نزد «ملا عبدالله قاضیزاده»، قاضی القضات جناح قدیم به تدریس قرآن مجید مشغول کرده و محمدشریف بدلیل استعداد و عشقش به کلام خدا خیلی زود آن را حفظ مى شدند.

مهاجرت به بندر لنگه

  • «محمد شریف غیاث»۱۰ ساله بود که پدرش تصمیم می‌گیرند به سمت بندر لنگهمهاجرت کنند که باز به خاطر دوستی دیرینه اش با «سلطان العلماْء» که رفته بودند در آنجا ساکن شوند و همچنین بندر لنکه بهترین شهر داد و ستد در منطقه سنی نشین جنوب بوده است. محمدشریف که ۱۲ ساله بود پدرشان در بندر لنگه دار فانی را وداع گفتند.

سفر به بحرین

  • «محمد شریف»آن کودک ۱۲ ساله به همراه یک آشنا برای یافتن کاری و درآمدی به کشور بحرینمی‌روند و در سن ۱۴ سالگی که تاجری که قرار بود حقوقش را ماهی ۱۵ دینار بدهد وبا اصرار محمدشریف کوچولو آنرا بر روی دفتر خود نوشته است بعد از دو سال به او به جای ۳۶۰ دینار فقط ۲۴۰ دینار می‌دهد یعنی فقط ماهی ۱۰ دینار! محمدشریف ۱۴ ساله به مسوول عدلیه بحرینکه فردی انگلیسی بوده شکایت می‌کند و آن مرد انگلیسی تاجر رابه دفتر خود جلب کرده و مورد مواخذه قرار می‌دهد. تاجر انکار می‌کند که چنین مبلغی را به کارمندش «محمد شریف» قول نداده است. محمدشریف می‌گوید لطفا فردی بفرستید و دفترش را بیاورید زیرا در آن به روشنی و به اصرار من دوسال پیش وروز اول که سرکار رفتم در آن دفتر ذکر کردند که ۱۵ دینار حقوق ماهیانه‌ام می‌باشد! بالاخره فردی را فرستادند و دفتر مذکور را آوردند و معلوم شد که حق با«محمد شریف»است و این نوجوان باهوش همه حق خودرا تمام و کمال گرفت.

سفر به بمبئی ـ هندوستان

  • «محمد شریف»به پیشنهاد و کمک یکی از آشناهایش که در بمبئیکار می‌کرد به دیار هندمهاجرت کرد. در آنجا تا سن ۲۵ سالگی در تجارتخانه «حاج لطفعلی خنجی» تاجر بزرگ بمبئی (پدر بزرگ لطفعلی خنجی که در رادیو بی‌بی‌سی لندنتا چند سال پیش اخبار و گزارش می‌داد) مشغول کار بود و همچنین مشغول تحصیل علم و دانش آنزمان که در سالهای آخر مدیر تجارتخانه و شریک اصلی تجاری حاج لطفعلی شد. هنگامیکه «محمد شریف» تصمیم گرفت که به دیار خود برگردند ازحاج لطفعلی خنجی خواستند که سهامش را بدهند زیرا «محمد شریف» جوان ۲۵ ساله و دانش‌آموخته شهر کلان شهر بمبئیتصمیم گرفت که به جناح برود و با دختر دایی پدرش (دختر حاج محمد حاج عبدالله حسنعلی) ازدواج کند. حاج لطفعلی خنجی زیاد اصرار داشت که «محمد شریف غیاث» دامادش شود و بخشی از ارث و میراث نیز صاحب شود ولی محمدشریف پیشنهادش را رد کرد و اختلاف بالا گرفت تا بالاخره محمدشریف یک وکیل زیر دست بنام محمدعلی جناح (کسیکه بعدها هنگام جدایی پاکستاناز کشور هندبنیانگذار پاکستان شد) در بمبئیخیلی موفق بود را استخدام کرد و در نهایت «محمد شریف غیاث» موفق شد که سهم خودرا بطور کامل دریافت کند.

بازگشت به جناح

  • «محمد شریف غیاث»پس از تصفیهٔ اعمالش در کلان شهر بمبئیپایتخت تجارتی هند و بعد از آن سفر طولانی، عازم جناح می‌شود. «محمد شریف غیاث» با دختر دایی پدرش (حاج محمد حاج عبدالله حسنعلی) در جناح ازدواج کرد. ثمره این ازدواج ۴ فرزند بود بنام‌های: (احمد، فاطمه، عبدالرحیم و عبدالله) این بانو در سن ۳۵ سالکی در گذشت.
  • پس از آن «محمد شریف غیاث» با دخترسید محمد سید زینل قتالیمعروف به (قاضی کوخرد)در کوخردازدواج می‌کند. ثمره این ازدواج ۵ فرزند بود بنام‌های :(میر غیاث، میر عبدالرحمن، لطیفه، خدیجه و خیر النساء).

به درود زندگى

  • و همانطور که آدم‌های خاکی روزی به این دار فانی می‌آیند باید روزی هم از این دار رَخت بَر بندن، وچنانکه شاعر می‌سراید:

 

این کُهنه جهان بَه کَس نَمانَد باقی  ****   رَفتند و رَویم و دیگر آیَند و رَوند
  • سر انجام «محمد شریف غیاث»این بزرگ‌مرد در سال ۱۳۳۲ خورشیدی  در سِنّ شست سالگى این دار فانی را وداع گفتند.

 

بسى تير ودى ماه وارديبهشت  ****  بيايد، كه ماخاکباشيم وخشت

مرحوم:محمد شریف غیاث

محمد شريف غياث

نظری کلی در باره زنده یاد محمدشریف غیاث و خدمات ایشان

  • محمد شریف غیاثدردوران نوجوانی با محمد تقی خان بنی عباسیو دکتر محمدرفیع شفاییکه مدتی مقیم هندوستانبودند دوست بودند و در ایران نیز رابط دولتی خوانین و بخصوص محمدرضا خان بنیعباسیبا قوام السلطنه معروف و قدرتمند بودند. نفوذ ایشان در بین سران کشوری و لشکری باعث نجات جان خوانین اهل سنت و همچنین جلوگیری از ستم دولت مرکزی به پیروان اهل سنت در این منطقه از جنوب گردید. محمد رضا خان بنی عباسی که ازطرف دولت مرکزی بپاس خدمات امنیتی که در جنوب ایجاد کرده بودند مالکیت شخصی جزیره کیش را بدست آوردند. ولی مدتها بعد بدلیل مشکلات مالی و کم شدن قدرت خوانین در اوج سلطنت رضاشاه بهلویاز پدربزرگ مبلغ قابل توجهی قرض کردند. ایشان از پدربزرگ خواهش کرده بودند که از هند به منطقه جنوب ایران تشریف بیاورند و با ایشان همکاری کنند. بالاخره، پدربزرگ بعدازسالها تلاش و تجارت بین هند وایران به میهن باز گشتند و بیشتر سرمایه خودرا صرف عمران و آبادانی جنوب کشور نمودند. برای اولین بار در آن خطه از خاورمیانه از جمله خدمات ایشان این بود که زمین‌های خشک بایر را با چرخ بادی ساخت پنسیلوانیای آمریکا احیا کردند. این چرخ بادی را باکشتی از بندر بمبئیبه سمت بندر گامبرون (بندرعباس) حمل کرده و درجنوب ایران (منطقه جناح و فاریاب و حومه) بوسیله نیروی باد و نه برق و گازوئیلزمینهای وسیعی را از وسط جناح تا نزدیک کوه معروف "لاورکلاه"بطور گسترده آبیاری کرده و به زیر کشت می‌برند وبه این ترتیب باغات خودرا به تفریحگاه مردم تبدیل کردند. بخاطر همان چرخ بادی امریکایی در بین مردم باغ بزرگ ایشان معروف شد به "باغ چرخ و فلک". غیراز سرسبزی باغها وسایل تفریحی دیگری هم برای خانواده‌ها از جمله برای بچه‌ها (مثل برکه بند ساروچی) و سکوهای بلند با پله‌های زیبا در کنار نهر آب بنا و باغچه‌های نخل و میوه‌های گرمسیری کاشتند که هنوز آثار آنها باقیست. همیشه از نفود سیاسی خود بر دولتمردان و نظامیان در راه خدمت به زحمتکشان میهن استفاده کردند که هنوز بخش قابل توجهی از مردم به نیکی از ایشان یاد می‌کنند. در اواخر دوره قاجارو اوایل دوره پهلویمنازل مردمی که بوسیله خوانین غصب شده بود را ایشان با جدال با خوانین تخلیه می‌کردند (بعنوان مثال یکی از منازلی که برای صاحب بیمارآن باز پس گرفتند منزل مرحوم عبدالرحمن محمد طاهر ملا یوسف طاهری فرد بود که همسر ایشان همیشه با دعا ازآن مرحوم یاد می‌کردند). هر وقت به تهران می‌رفتند با دوستانش دکتر مفتاح زاده و فرامرزی بنیانگذار و اولین مدیر تحریریه کیهان و محمد علی آموزگار همنشین بودند. اسب معروفش که دارای طول و عرضی بمراتب بیشتر از بقیه اسب‌ها داشتند از قوام السلطنه شیرازی خریده بودند. همچنین ایشان دارای استعدادهای فوق‌العاده‌ای در زمینه‌های مختلف علمی ادبی و حتی هنری مانند خطاطی چکامه سرایی نقاشی و ورزش‌های اسب سواری طناب و تیر اندازی بودند. کار نقاشی ایشان که درخت زیبای انار بود تا زمانیکه من هفت ساله بودم یعنی سالها بعد از وفات ایشان بر روی دیوارهای پذیراییشان در آن زمان که "سه دری "می‌نامیدند باقی مانده بود. ایشان آن همه دانش و هنر خودرا با موفقیت به دختر و پسران خود منتقل کردند و شاید هنوز در ایران بانویی همانند دختر ایشان فاطمه که از چندین هنر برخوردار باشد تا به امروز کسی سراغ ندارد. فاطمه خانم درعین حال که شاعر وخطاط و نقاش حرفه‌ای شد و حافظ اشعار سعدی، حافظو مولوی بود، تحت آموزش پدر، تیر انداز و اسب سوار ماهری نیز گردید.
  • کتابخانه اندرونی ایشان بسیار خوب طراحی و میز و صندلی‌ها را مرتب کرده ودر طاقچه‌ها کتابهای گوناگون علمی و ادبی به زبان‌های مختلف چیده بودند. یک مینی کتابخانه متحرک را که با فشار یک انگشت تا مدتها می‌چرخید خود بر روی کاغذ طراحی کرده بودند و بالاخره زیر نظر ایشان یک کارپنتر توانسته بود بسازد که به یکی از دیدنی ترین آثار ایشان در کتابخانه تبدیل شده بود و هم اکنون در موزهمردمی جناحقرار دارد. گاوصندوق بزرگ طوسی رنگی با مخمل زرد قناری که داخل آن را زینت کرده بود در سمت چپ کتابخانه قرار داشت که اوراق بهادار و جواهرات را در آن جا سازی کرده بودند. سالها پس از در گذشت ایشان من وقتیکه بزرگترها مشغول استراحت بودند می‌رفتم همه آنهارا با دقت و کنجکاوی می‌دیدم. سقف اتاقهارا با توپهای براق و طلایی و استیلی شیشه‌ای که رمانه می‌نامیدند و از هندوستانآورده بود زینت کرده بودند. در آن زمان که حتی در پایتخت کشور مردم و حتی تجار برای استحمام باید به حمام شهر می‌رفتند ایشان در منزل چندین حمام ودستشویی ساخته بودند که یکی از آنها با پرده‌ای مخملین مشکی با گل رز زیبا در اتاق خوابشان بود. در بخشی از حیاط بزرگشان اتاقهایی با امکانات برای خانواده‌های زحمتکش ساخته بودند. من هربار که می‌رفتم بیرون وبا مردم کوچه و بازار برخورد می‌کردم آنها با شوق و ذوق فراوانی مخواستند از پدر بزرگ تعریف کنند و من هم مقدار بیشتری از حسنات و دانش ایشان مطلع می‌گردیدم. مردانیکه از نزدیک با ایشان سر وکار داشتند از ایشان بعنوان یک نابغه یاد می‌کردند. چه مردان و زنانیکه برایشان کار کرده بودند و چه بازماندگان دوستانش بطور دایم با افتخار از او یاد می‌کردند. لازم به یاد آوریست که پدر ایشان مداحمد خنجری تیر انداز شجاع و قدرتمندی بود که در راه دفاع از فیشور جان خودرا گرو گذاشت و موفق شد که یاغیان حمله کننده بهفیشوررا شکست دهد. ایشان دارای ۱۱ فرزند بودند که درحال حاضر فقط ۴ فرزندشان باقی مانده‌اند مرحوم شرفا شرفاییاوزی همیشه در مجالس اعتراف می‌کردند که "مرحوم محمدشریف غیاث حد اقل ۳۰ سال از زمان خود جلوترتفکرو زندگی می‌کردند"و بسیاری از کسانیکه از نزدیک ایشان را دیده بودند و زمان زیادی را با ایشان همنشین شده بودند همانند حاج محمد قاضی زاده و مرحوم خردمند معتقد بودند که "مرحوم محمدشریف غیاث یک نابغه سرشار از دانش اجتماعی بودند. برخی از شخصیت‌های جنوبی ایران مانندابراهیم عباسیدر کتاب هایشان از ایشان یاد کرده‌اند.
  • در آینده کتابی مفصل در باره ایشان به رشته تحریر در خواهد آمد.
  • باتشکر از: آقای محمدشریف عبدالرحیم غیاث
  • نَوهِٔ زنده یاد محمد شریف غیاث رحمة الله علیه
  • استفاده از مطالب و عکس این وبلاگ باذکر منبع (آوای سیبه) بلامانع می‌باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg 

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی 

منبع:awayeseebah

منبع: http://awayeseebah.blogfa.com/

تصاوير زيباى كوخرد  3

تصاوير زيباى كوخرد

مشاهده فرماييد

 *قسمت  سوم: 

 

كوخرد ـ دوربين عكاسى دكتر:حاجى جعفر پالاش 

 شهر تاریخی سیبه- 39118

كوخرد ـ شهر باستانى سيبه

اين لينك را  مشاهده فرماييد:

http://www.negahmedia.ir/media/show_podcast/41460

استان هرمزگان / شهرها / شهر سیبه ـ كوخرد

  

كوخرد ـ خيابان اصلى

 

 

كوخرد ـ قلعه سيبه 

 قلعه سیبه

كوه ناخ ـ كوخرد 

کاروانسرای او شیرینو

 

نخلستان جابر ـ كوخرد  

مسجد اليتيم   در « كُل كادى »  ــ پشت رودخانه (پَس رُوه)

 

فانوس كوخرد

 

مدرسه جامى كوخرد

آموزگار داوود اکین چی

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید» 
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg 

منبع:awayeseebah

 

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی   

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس 

تصاوير زيباى كوخرد  2

تصاوير زيباى كوخرد

دعوت  شما به ديدن تصاوير زيباى كوخرد

اي ک برلبهاي ماطرح تبسم ميشوي  ***  دعوت مابوده اي مهمان مردم ميشوي

 *قسمت  دوم: 

 صورة معبرة عن حمام سيبه 

كوخرد ـ آثار حمام سیبه  (حمام باستانى كوخرد)
حمام سیبه
 
 
ملف:SEEBAH H.jpg
 
كوخرد ـ بيمارستان رازى
 
 كوخرد ـ سد شمو شمال دهستان كوخرد
 
 
كوخرد ـ آثار تاريخى سد بز
 
ملف:Terenah.Kookherd.jpg
 
صورة معبرة عن ترنه
كوخرد ـ تــرنــه . آثار تاريخى دوران ساسانى در كوخرد
Gozargahe aab PARAV.jpg
 
نگارهٔ ماهواره‌ای رشته قنات‌های کوخرد
 قنات پاراو کوخرد
 
كروكى  پاراو کوخرد
 
ملف:SEEF.jpg
 
كوخرد ـ ســــجــم ـ پشت رودخانه ـ جابر
 
 
كوخرد ـ كانال آب سد جابر 
 
ملف:Maydan.N.Kookherd.jpg
ملف:Dw.Kookherd.jpg
 
كوخرد ـ ميدان نخل
 
ملف:MasjedJame.Kookherd.jpg
 
 
كوخرد ـ مسجد تاريخى ـ مسجد قبله
 
 
 
 
كوخرد . كدخدا ـ حاجى محمد صالح مباشر
 
 

دكتر:حاجی جعفر پالاش

http://awayeseebah.blogfa.com/post-449.aspx

*تصويراز: محمد محمدبان ، عبدالغفار عليرضايى ، عبدالخالق فرخزاد . و ديگران 

منبع:awayeseebah

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg 

نتيجة بحث الصور عن مسجد اليتيم كوخرد

سد حاجی جعفر گّب (عكس هاى بيشتر)

سد حاجی جعفر گّب (عكس هاى بيشتر)

منطقه  بخش كوخرد یکی  از مناطق پراز جاذبه گردشگری و تاریخی می باشد که اماکن و آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است.

به گزارش سرویس وبگردی شبکه اطلاع رسانی هرمز به نقل از وبلاگآواى سيبه  یکی از این آثار تاریخی را از دریچه دوربین به نمایش گذاشته است که در ادامه خواهید دید:

430px-Awe_Sherino_Kookherd__D_3

 

صورة معبرة عن سد حاجي جعفر الكبير

450px-Awe_Sherino_Kookherd__D_2

450px-Awe_Sherino_Kookherd__D_5

450px-ImagKookherd_Awesherino_17

450px-ImagKookherd_Awesherino_23

 اوه شيرينو ــ كوخرد  ـ سد حاجی جعفر گّب  

كيات ـ

اوه شيرينو

 

بركه محمديان ـ اوه شيرينو

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»  

منبع:awayeseebah

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg 

تصاوير زيباى كوخرد  1

تصاوير زيباى كوخرد

*قسمت اول: 

ملف:Dd. Kookherd.jpg

كوخرد سال 1990 ميلادى

كوخرد سال 1993 ميلادى

كوخرد (نخل عليشاهي) سال 1976 ميلادى

 

مؤه مهمد ــ كوخرد

 

 

 

نخلستان عليشاهي ـ كوخرد (موه نورا) 

ملف:Kab.LAME.Kookherd.8.jpg

اوه شيرينو ـ كوخرد سال 1993 ميلادى  

(پرنده كيات پشت رنگ)

ملف:Sakhra.T.NAZ.Kookherd.jpg

كوخرد ـ تال برد ناسبون سال 1993 ميلادى

ملف:GEZ 57.jpg

كوخرد ـ گزپرو  

كوخرد ـ تــرنــه سال 1990 ميلادى

 

 

كوخرد ـ اوه شيرينو سال 1993 ميلادى

ملف:PaleTir.Kookherd.jpg

كوه پل تير (كوه خآب) كوخرد سال ا990 ميلادى

 

كوخرد (مؤه مهمد) سال 1996 ميلادى

 

*عكس از: محمد محمديان كوخردى

 

سد بست گز  ــ (عكس از: عكاس ماهر كوخرد آقاى عليرضايى)

منبع:awayeseebah 

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   
 
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg 

 

شروع کاوش در شهرسیبه بستک ،در غرب هرمزگان
@pasoookh1
#ایران_بزرگ
#سیبه
#بستک_هرمزگان

زوجين من الصفرد

 تغذية الصفرد

 

Sitting with Kukherd friends

 

 Ali Parsa and Mr. Alirezaii

 

دهستان کوخرد

دهستان کوخرد 

Kukherd Rural District 

دهستان کوخرد ( مرکز بخش کوخرد) از توابع شهرستان بستک استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده‌است.

ملف:DERAKHT KOZER.jpg

دهستان کوخرد

دهستان كوخرد

براساس اطلاعات موجود در مرکز آمار ایران در ۵۴ درجه و ۲۹ دقیقه طول شرقی و ۲۷ درجه و ۵ دقیقه عرض شمالی از نصف‌النهار مبدأ واقع شده‌است. ارتفاع متوسط این دهستان از سطح دریا ۲۷۸متر است.

  • جمعیت

جمعیت دهستان كوخرد طبق سرشماري عمومي نفوس و مسكن در سال ۱۳۸۵ خورشيدى ، برابر با ۶۵۲۳ نفر بوده‌است [۱]. دهستان کوخرد در فاصلهٔ ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بستک و در ۲۳کیلومتری شهر جناح و بر سر راه اسفالت سراسری و ارتباطی شهرستان بندر لنگه با شهرستان لارستان واقع شده‌است.

فاصله دهستان کوخرد تا بندر لنگه ۱۲۵ کیلومتر و تا شهر لار ۱۵۵ کیلومتر است.

جاده ارتباطی بین استانی لار ـــ بندر لنگه درست از وسط دهستان می‌گذرد و دهستان را به دو قسمت می‌کند که تأثیر زیادی برتوسعهٔ فضایی ـــ کالبدی بافت دهستان و نیز گسترش واحدهای خدماتی ـــ تجاری داشته‌است.

  • محدوده دهستان کوخرد

از شمال کوه ناخ، از جنوب رودخانه مهران و کوه خآب، از مغرب دهستان هرنگ که دومین دهستان‌های بخش کوخرد است، واز سمت مشرق به روستای چالهٔ کوخرد محدود می‌گردد.

کوه ناخ

کوه خآب

كوخرد

  • پیشینه

دهستان کوخرد یکی از قدیمی‌ترین دهستان‌های بخش کوخرد و شهرستان بستک است، که از گفتاره کهن سالان روایت است که کوخرد «گبر» نشین زرتشتی نشین بوده، و پنج هزار سال قبل از اسلام تاریخ دارد و در زمان قدیم به نام شهرسیبه معروف بوده‌است. بنا به گفته ریش سفیدان محل نام قدیم کوخرد سیبه بوده‌است و حاکمان این محل مناطق بسیاری را زیر نظر داشته‌اند به طوری که خرما و محصولات کشاورزی را از بستک و روستاهای اطراف آن که تحت تصرف آنها بوده به سیبه «کوخرد» انتقال داده می‌‏شده‌است. مردم سیبه پس از ورود دین اسلام در عهد خلیفه دوم عمربن خطاب مسلمان می‌‏شوند و نام سیبه را به «کُویِ خِرَد» تغییر می‌‏دهند که به معنای دیار عاقلان و دانایان و خردمندان و هوشیاران است که در اثر کثرت استعمال و با گذشت زمان به کوخرد تبدیل می‌‏شود. دهستان کوخرد در ۲ کیلومتری شمالرودخانه مهران واقع است.

  • روستاهای تابعه

پر احمد، دیخور، مهران، مزاجان، کوخرد، عالی جان، گریند، کوردان، آسو، بربار، بار، بدمستان،تخت گرو،(نخل گرو)، صالح آباد (شهرک فجر)، لاور شیخ، پر درو، بار ترک، تشتو، کنارزرد،چارون، چاله ،تلخ اطهر، کوران، لاوردین، یُرد در تابعیت شهرستان بستک است.

روستاى کنارزرد

روستاى تخت گِرو

روستاى لاور شيخ

     

در آن زمان مرکز بلاد یا منطقه روستای کوخرد (سیبه) بود، ودر آن دوران افرادی بنام حاکم زندگی می‌کردند، قلعه وقشون هم داشتند واز مردمان فقیر هفتاد یا هشتاد روستای توابع باجو خراج می‌گرفتند و ازاین راه امرار معاش می‌کردند، نخلستان‌های اطراف بستک وزمینهای کشت دیم به کُوخِردی‌ها تعلق داشت، هرسال یک بار از کوخرد افرادی به بستک می‌آمدند ودرختان میوه را غرس می‌کردند، کوخرد قدیمی‌ترین مناطق شهرستان بستک است. آثار و بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد که گویا این قدمت وتاریخ است. دهستان کوخرد که تاریخ گذشته آن به دوره قبل از اسلام بر می‌گردد بدین صورت در زبان عامیان وجود دارد که مردمانی در شهر بزرگی بنام «سیبه» زندگی می‌کردن که این مردمان بر اثر سیلی عظیم که از آبراه‌های کوه‌های شمال آن کوه ناخ بوجود آمده از بین رفته‌اند و تعدادی باقی مانده‌اند که بنای روستای کوخرد را نهادند.

در این دهستان آثار بسیاری از گذشتگان دور مردمان شهر سیبه بدست آمده‌است.آثار تاریخی گوناگونی نیز وجود دارد که هر عابری یا هر شیفته تاریخی به سوی او می‌شتابد. از جمله این آثار:

مجموعهٔ دو گنبدان آرامگاه علمای کوخرد ، این آرامگاه‌ها در میان گورستان دهستان کوخرد و در هزار متری غرب دهستان واقع شده‌است. این بنای تاریخی و مذهبی چند سال پیش از جانب دولت به عنوان یکی از آثارهای ملی توسط سازمان میراث فرهنگی کشور تحت نام مجموعهٔ دوگنبدان به ثبت رسیده‌است، و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایراناست.

دوگنبدان

مسجد عائشه

پمب بنزين

  • حمام سیبه
  • حمام سیبه : که برای منطقه حائز اهمیت است. این حمام به گفته باستان‌شناسان مربوط بدوره قبل از اسلام و دقیقاً به دوره زرتشتیان است.

حمام سیبه به صورت برکه مانندی سر بسته با شیارهای در اطراف آن در زیر زمین مدفون بوده که با آمدن باران به‌وسیله آب‌های دره شمو قسمتی از این بنای قدیمی وتاریخی از زیر خاک نمایان می‌شود. دور تا دور حمام سیبه عمق دایره مانندی که آب باران آن را مشخص کرده‌است به اندازه ۳ متر ساختمان وسقف حمام بوده‌است که اگر دور تا دور این ساختمانها برداشته شود حمام به صورت کامل پیدا خواهد شد و نمایی وجلوه‌ای از آثار قدیم را به معرض تماشا می‌گذارد. این حمام در شهر باستانی شهرسیبه کوخرد قرار داشته‌است.

  • تــرنـه
  • ترنه  :ساختمان‌هایی دایره مانندی هستند و بسیار عجیب، که کار این ساختمانها در وسط رود خانه مهران بسیار تعجب آور وشگفت انگیز است.

این ساختمانها آب شیرین را از یک طرف رودخانه به طرف دیگر می‌بردند و از پائین وزیر آب این ساختمانها به هم وصل بودند وساختمانها آب شیرین را از خود عبور می‌دادند به آن سوی رودخانه شور.

هنوز با وجود اینکه سالهای سال در وسط رودخانه مهران قرار دارد ورودخانه نیز درپـایان هربارندگی آبی سیل آسا می‌آورد وآب از لای آن عبور می‌کند، همانندی کوهی در وسط این رودخانه جلوه نمایی می‌کند. «ترنه» این بنای شگفت وعجیب و تاریخی که با ساروج وگِل ولای وسنگ ساخته شده‌است در وسط آبهای شوری که اطراف آن را گرفته‌است و با مرور و گذشت هزارها سال بدون هیچ تغییر شکلی پا برجاست و در راه باغ زردی درجنوب دهستان کوخرد واقع است.

برای بهتر شناختن این آثار باستانی دیدن این بنای تاریجی و قدیمی وشگفت انگیز از نزدیک تماشائی است.

ترنه

ترنه

ترنه

  • قلعه هاى شهرسیبه

همچنین سیبه (کوخرد) دارای سـه قـلـعـه مـهـم بـوده‌است:

  • قلعه سیبه : مقر حـکمـران منطقه، چـون کـه درآن زمـان مـرکـز حـکـومـت منـطقـه در «شهر سیبه» «کوخرد» قرارداشته‌است.
  • قلعه آماج : مـرکـز قشـون مملکت سیبه بـوده‌است، وجـای گای نگهبـانانـی بـوده که از مقـرحـاکم واز شهر سیبه محافظت می‌کردند.
  • قلعه توصیله : یکی از قلعه‌های سه‌گانه و تاریخی کوخرد است. این قلعه نقش مهمی با قلعه سیبه (مقر حاکم وقت کوخرد قدیم) داشته‌است از نظر حفاظت و نظارت از منطقه.

چون در روزگار حکمران مملکت سیبه بر منطقه نگهبانانی در این قلعه نظارت ورود و خروج وراهای قلعه سیبه و منطقه را به عهده داشته بودند، و به حکم موقعیت قلعه که بر فراز قلهٔ کوهی بلند قرار داشته بود تمام منطقه سیبه و راه‌های پیرامون آن به‌وسیله دیده‌بان‌ها نظارت می‌شده‌است. همچنین دارای یـک بـازار بـزرک بـوده بـنـام بازار «سیبه» خـرابـه‌های این بازار هنوز در یک کیلومتری کـوخرد از طـرف مغـرب بـه چشم می‌خـورد. همچنین خرابهای خانه‌های سیبه که از سنگ وساروج ساخته شده بود در اثـر سیـل سال ۱۳۷۱ خورشیدی در درواه شمـو کـه سابـقا بـنـام درواه (عالی) معـروف بـود از زیر خـاک بیرون آمـده بـود کـه خـود شخصاً مشاهـده کردم.


اهالی کوخرد در زمـان قـدیم به شغل کشاورزی ودام پـروری مشغول بوده‌اند، آثار وشواهد موجود نشان می‌دهد که زندگی روستائی وتلاشها وفعالیتهای تـولیدی کشاورزی از روزگـار پـیش و حتی قبل از اسـلام در منطقه کوخرد وجود داشته‌است واین منطقه آباد و بنام «سیبه» معـروف بـوده‌است.

در کوههای شمالی وجنوبی کوخرد دوحلقه چاه قـدیمی وجود دارد که یکی در کوه شمالی کوخرد که بنام کوه نـاخ معروف است، در دره گری زامـردان، ودیگری در کوه جنوبـی بنـام پـشت قلات. دهستان فعلی کـوخـرد جـدید است، ولی ساختمان قـدیمـی کوخرد که بنام «سیبه» معـروف بوده در مغـرب دهستان فعلی قـرار داشته وبسیار بزرگ بـوده‌است که هنوز آثار حمام وبرج وبارو وزیر زمین هـا وآب انبارهـایش وجـود دارد که بشکل مستطیل مـی باشند، وهمچنین آثار بـازار سیبه کـه در سیل سال ۱۳۷۱ خورشیدی در دره شمـو کـه سابقاً بنام دره (عالی) معروف بود ظاهر شده بود که خود شخصا مشاهده کرده‌ام، یک بازار بسیار بزرگ بوده که این بازار بشکل مستطیل بوده از شمال به‌طرف جنـوب، این بازار در دره عـالی قرار داشته، که آثارش هنوز باقـی مـانـده‌است وهمچنین قلعه بسیار بزرگی وجود داشته بنام «قلعه سیبه» کـه مقـرحـاکـم آن وقت بـوده، دور تا دور قلعه خندق حفـر شـده بـود که از ورود بیگـانـه بـه قلعه جلو گیری می‌کرد، جلو قلعه پـل بسیار بزرگی ساخته بودند که به‌وسیله زنجیر فولادی بالا وپـائین مـی شد، وقتـی کسی مـی خـواست وارد قلعه شـود پـس از باز جـوئـی از جانب نگهبان از بالای برج قلعه وشناختن شخص مذکور که آیـا د شمن است یـا دوست، کـه البته اگـر دوست بـود پـل را پـائین مـی آوردنـد واجـازه ورود می‌دادنـد، و اگـر دشمن بـود او را بـه گلوله مـی بستند، در کوه شمالی (کـوه ناخ) در پـر توصیلـه بقایا قلعه‌ای وجود دارد که از قـدیمی بودن این دهستان سخن می‌گوید، نزدیک آثار حمام هـا کـه قـبـلا ذکـر شـد چـاهــی بعمق ۲۵ متر دیـده می‌شود کـه دارای ساختمـان بسیار قـدیمـی است و بنـام چاه عالیمعـروف است، مــردم معتقدنـد آب آن بسیار شیرین بـوده وقبـل از اسـلام ده آبـادی بـود کـه متعلق به زرتشتیان بود است، در کو ههای شمال کوخرد آثاری مانند قلعه هایـی وبرج وجود دارد که از زمان گبرهـا بـه جـا مانده‌است.

قلعه سیبه

حمام سیبه

مخابرات كوخرد

  • پاراو کوخرد

از طرف غرب کوخرد تادشت پـاراو دورشته قنـات بوده که چاههای آن هنوز بنام (قنات پاراو کوخرد ) مشهور است، که مردم آنهارا متعلق بـدوران پـیش از اسلام می‌دانند وبـزمـان ولایت سیبه تعلـق دارد، گـویـنـد نـام سیبه نـام یـکـی از مـتـنـفـذیـن ملـوک الطـوایـفـی یـهـود یازرتشتی بـوده کـه ساختمـان چاهها و قلعـه هـای مـذکـور بـه او نسبـت داده شـده‌است مانند (قلعه سیبه) . که قبل از اسـلام در سیبه (کـوخـرد) زنـدگـی می‌کردند.

  • آثار تاريخى سدبز

در جنوب رودخانه مهران وزیر تنب جلالی آثار سدی بزرگ وجود دارد کـه بنـام « سد بز » معروف است، این سد در سال ۱۱۰۰ هجری قمری قبیله آل جعفر بنیان کردند، ولی در اثر هجرت بنیادگذاران سد به سوی شارجه وتعمیر نشدن سد و بعلت بارش باران و جمع شدن آب در پـشت سد، درسال ۱۳۰۱ هجری قمری سد شکست وبا شکستن سد مردم نخلها وباغ وبستانهایشان را ازدست دادند، آثار این سد بزرگ حکایت از قدیمی بودن کوخرد دارد، ویکی از آثار مهم وتاریخی کوخرد به شمار می‌آید، و در دره بست گز آثاری در سنـگ نقش شـده اسـت وجـداولـی درسنـگ حفـر شـده کـه از آثار حاجی جعفر گَپ میباشـد در دره بست گـز.

سد بز

چَشکَ سَدبُز

دهستان کوخرد

از غـرب دره کنخور تپه‌ای است بنـام پـَرحَسِینـو درایـن تپـه سنـگ بزرگی وجود دارد که ازوسط این سنـگ چشمه آب کوچکی جاری است کـه حـالا ربـع اینچ و شاید هـم کمتر آب دارد، در پـائین این چشمه یک ظـرف ظـرف سفالی (احسن تـار) از قـدیـم گـذاشته شده کـه این آب قطـره قطـره بداخل احسن ریخته می‌شود ودر احسن جمع می‌شود بیابان گردهـا از این آب استفاده می‌کنند، وجود اینگونـه آثار زندگی باستانی و نیز تاریخچه‌های آنها که بصورت داستان سینه به سینه نقل وضبط شد است در اغلب نقاط دهستان کـوخـرد و روستاهـای اطـراف وجـود دارد کـه تحقیق درباره آنـها از راه پـزوهشهای محـلـی و مطابقت دادن آنها باهـم نکات تـاریکـی از زنـدگـی مـردمـی کـه سالیـان پـیش درایـن منطقه میزیسته انـد روشن خـواهـد نمود که آن خـود موضوع کتاب دیگری مـی تـوانـد باشد.

  • سیبه در دوران قدیم

کوخرد یـا (سیبه) در دوران قـدیـم دارای دو محـلـهٔ بـزرگ بـوده كه از اين قرار مى باشد:

  • محله اولی بنـام «محلهٔ بُنجُـرون» معـروف بوده‌است، اما درباره وجه تسمیه آن چنین روایت است که می‌گویند ساکنین این محله زبانـی خاص داشته‌اند. مردم سیبه به زبان ایـن قـوم می‌گفتند زبـان بنجیـری یعنـی زبـان شان مثـل زبان گنجشک است چـون کلمه

(بُنجـیـر) به لهجه محلـی یعنـی گنجشک کـه البـتـه زبان گنجشک کسی نمـی تـوانـد بفـهـمـد، بــه همین جهت ایـن محـلـه بـه (محلهٔ بُنجُرون) مشهور بـود، مردم این محله ازهندوها بودند که مـذهب آنان هندوئیسم است، که در سیبه (کوخرد) به آنها می‌گفتند گبرها(گورها) این گبرها زرگـر بـودنـد و بـه طلاسازی اشتغال داشتند ومالک زمین نیز بودند وآثاری از ایشان برجـای مانده ویکی از این آثار جا خـرمنـی است بنـام جـا خـرمـن بمبئی ، در این جـا خـرمن مـردم جو و گندم (خَرمَن) مـی کـردنـد و بمبئی شـهـری بسیار بزرگ وپـایتخت تجاریهندوستان است.

امـا موقعیت محله بُنجُـرون درجـای خانـه بهداشت کنونی بود تاخرابه هـای خـانـه مـَدحَسَن خـانـی که معروف است بـه (پـَرَکن) مـدحسن خـانـی، کـه در جـنـوب برکه (شیخ) قـرار دارد، ودر امتداد مـدرسه راهنمایـی پـسرانه تابرسد به پـشت خانه ایـوب، واز غرب خانه ایوب از پـشت خانـه احمد حاجی عبداللطیف از طرف شمال قسمتی از خرابه هـای محلـه بنجـرون است، خانه‌های قدیمی با سبک خاصی ساخته بودند، و زمینهای جـوکاری کـه از طـرف غـرب و جنـوب غـربـی خــانــه احمــد حـاجـی عبداللطیف است و بـه زمین (پـرکن) معـروف است قسمتی از خــرابـه هـای محله بنجـرون بـه شمار می‌آید، قبرستان محـلـهٔ بنجـرون درجایی که مدرسه جامی بنیان شده‌است بود ایـن قبرستانها وقتی کـه مـأمور از طرف دولت آمد که جای مدرسه (جـامی) تعیین بکنند، ومردم رفتند که جـای مـدرسه انتخاب بکنند بچـه هـای (مکتبخانه) را به آنجا بردند که سنگ وریگ جمع بکنند، مـن هـم میان این گـروه از بچـه هـا بــودم آن وقـت مـا در مکـتـب خـانــه مـلا سید عبدالله سید رضا درس می‌خوانـدیـم، این واقعه در زمستان سال ۱۹۶۶ میـلادی رخ داده‌است، من درست یاد دارم که آنجا قبرستان وجود داشت، دراین موقع مرحوم آقـای عبدالله حـاجـی رضا آگـاهـی در یک لباس سربازی جلو بچـه هـای مکتب خانه بامشق نظامـی راه می‌رفت، این قبرستانها بنام قبر (لوره) پـیش مـردم معـروف بــود، وبعـد از اینک این قبرهـا از بین مـی بـرنـد ساختمان مـدرسه جــامــی در آن محـوطـه بـنیان می‌کنند، که تاکنون پـابرجا مانده ودانش آموزان درآن درس می‌خوانند وخوش بختانه یادداشت قسمتی از این واقعه در دفتر خـاطـرات یکی از کوخـردی‌ها که در این زمان از شارجه به کوخرد آمده بوده ثبت کرده بود، این معلومات به محله اولی که (محله بنجرون) نام داشته تعلق دارد.

Kookherd.a. 88 كوخرد.jpg

 

مركز بخش كوخرد

    • اما حالا از محله دومی صحبت میکنیم که از این قرار است:
  • محلهٔ دومی یکی از مراحل مهم تاریخ قدیم کوخرد به شمار می‌آیـد، گفته شده‌است که یک محلهٔ بزرگ بنام

(سیبا) یا (سیبه) بوده حـدودا منطقه‌ای بـوده از طـرف چـاه عالی نزدیک بـرکه گـرد، (البته درآن زمـان بـرکه گـرد وجـود نداشته وبعدا درست شده) تـا رسیده بـه برکـه هیل ومیخکی ودر امتداد (درواه عـالی) کـه حـالا به درواه شمو معـروف است، از طـرف مغـرب (قبله) زیارت سید مـدی احمد، هنوز آثار تنب خاک جای شالوده‌های آن به چشم می‌خورد واز طرف مشرق (لـوز) از وسط محلهٔ بنجـرون که آثار آن هنـوز بـاقــی است، و بنـام (پـَرَکُن) معـروف است، و ازطـرف جنـوب ازبند آمـاج کـه حـالا جـای نخلهای حـاجـی غلوم وبند علی قصاب است، وقسمتی از زمین فوتبال (جاه خرمن سابق) که بچه‌ها آنجا فـوتبال بازی می‌کنند، اما ازطرف شمال از برکه لکشور و برکه هیل و میخکی و چند برکه‌های (دراز) که آثار آنها ازطـرف مشرق بـرکـه لکشور باقـی است، همانطـور کـه قبلا گفتیم قوم سیبه قبل از اسلام زندگی می‌کردند وبت پـرست بـودنـد، که البته جـای عبادت شان معبد یا (عبادتگاه) بوده، این معبد ازطرف شمال برکه‌ای که (برکـه وه مسجـد) نـام دارد قـرار داشته، ولی در اصل نام این بـرکـه (بـرکـه وه معبد) بـوده نـه اینکه برکه وه مسجـد، چـون قـوم سیبه مسلمان نبودند وجـای عبادت گـاه شان معبد بـوده. بعد از دخـول دیـن اسـلام در اقـلیـم فارس، مـردم سیبه یک پارچه دیـن اسلام پـذیرفتند و دین اجدادشان که (گوری یا زرتشتی بود) رها کردند، و معبدشان نیز بـه مسجد تبدیل کردند، همچنین برکه‌ای کـه درجـوار معبد بود بـه برکه مسجد تبدیل نام یافت، که از آن به بعد می‌گفتند (بـرکـه وه مسجــد)، البته آثار ایـن معبد کـه بعدا بـه مسجـد تبدیل شد تـاچـنـد سـال بعد هم وجـود داشته، وبعد از اینکـه مسجد جامـع قـدیمی کوخرد کـه بنـام مسجـد (جامع قبله) معروف بود بنیان کردند نیز آثار مسجـدی که به روی خـرابه‌های معبد سیبه درست کرده بودند برجای مانده بود ولی در اثـر سیل درواه شمو کم کم آثار این مسجـد به کلی ناپـدید شد. همچنین یکی از جاهای قدیمی وتاریخی کوخرد محوطه‌ای بوده‌است که بنام بون خیر مشهور بوده‌است.

 

  • مسجد جامع قبله

مسجد جامع قبله :امـا درباره مسجـد جامع کوخرد که بنـام مسجد جامع قبله معروف بود درسال ۱۳۱۰ هجری قمری بنیان شده ومبلغ یک هـزار (۱۰۰۰) تومان خـرج مسجد شده بود، واستادی کـه مسجـد بنیان کرده بود حاجی ملا محمد شریف کاظم نام داشته، وامام مسجد بنام حاجی ملا مصطفی کوخردی معروف بوده، که ایشان جده حاجی ملا مصطفی کهتوئی رحمت الله علیه هستند وتاسال ۱۳۳۰ هجری قمری امامت مسجـد بر عهده داشته ودرماه رجب سال ۱۳۳۰ هجـری بـه رحمت خـدا رفته‌است، مسجــد قبله یک تحفه فنی معمـاری اسلامـی وتـاریخی بـوده ویکی از آثار باستانی کوخرد به شمار مـی آمــده.

 

  • مسجد جامع قبله 

همچنین دربغل بـرکه کـه بـه (بـرکـه وه مسجـد) معروف است یک درخت گز بـزرگی وجـود داشته که البته حالا این درخت وجـود نـدارد این درخت بنـام «گز سیبه» معروف بـوده، ازایـن مــاجـراهـا هشتاد در صـد کـوخــردیـها اطلاع دارنــد وبـاز گـو می‌کنند.

قابل ذکر است که کشاورزی ، دامداری سنتی، مرغداری و صنعتی از جمله بخش‌های فعال اقتصادی این دهستان است، مرغداری کوخرد که یکی از بزرگ‌ترین مرغداریهای منطقه‌است در سال ۱۳۶۸ خورشیدی به عنوان تولید کنند نمونه کشور شناخته شده‌است.

منابع

  • محمدیان، کوخردی، محمد، (شهرستان بستک و بخش کوخرد)، ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی.
  • الکوخردی، محمد، بن یوسف، (کُوخِرد حَاضِرَة اِسلامِیةَ عَلی ضِفافِ نَهر مِهران Kookherd, an Islamic District on the bank of Mehran River) الطبعة الثالثة، دبی: سنة ۱۹۹۷ للمیلاد.
  • محمدیان، کوخری، محمد، “ (به یاد کوخرد) “، ج۱. ج۲. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۳ میلادی Mohammed Kookherdi Mohammadyan (2003), Beyade Kookherd, third edition: Dubai   
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   

مُؤهِ مُهمَد 

منبع:awayeseebah 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   
 
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg    

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی  

منبع:awayeseebah 

استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى  

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس 

کَبک (در كوخرد)

کَبک (در كوخرد)

کَبک (در كوخرد)

کَبک نام گونه‌ای پرنده‌است. کبک پرنده‌ای وحشی است که در کوهستان زندگی می‌کند و قدرت پرواز آن کم است. در كوخرد سه نوع کبک به نامهای (کَبک ككر) ،  (كوگ ازير) و (کَبک  توى يا هيهو)  یافت می‌شود.

کَبک دهستان کوخرد

  • ككر (جوكار)

این نمونه کبک بیشتر در خاور میانه و ایران یافت می‌شود. دارای پاهای کوتاه و نوک کوتاه می‌باشد. نوع نر آن دارای طوق پر رنگتر و زخیم تر نسبت به نوع ماده می‌باشد همچنین نر آن بر روی پای خود بر آمدگی بزرگ‌تری نسبت به نوع ماده می‌باشد. نوع نر دارای آوازی خوش و نسبتاً بلند است که در فصل جفت گیری بلند تر می‌شود.

 
کَبک
  • الکترو لوسا

این نمونه کبک دارای اندامی بلندتر نسبت به چوکار است و در اروپا یافت می‌شود. نوع نر و ماده آن از لحاظ شناخت تقریباً مانند چوکار است.

کَبک
  • جستارهای وابسته
KABK.ka.1.jpg KABK.ka.2.jpg KABK.ka.5.jpg
KABK KAKAR 1.jpg KABK KAKAR.jpg KaBk.3.jpg

کَبک

منابع

  • محمدیان، کوخردی، محمد ، “ (به یاد کوخرد) “، ج۱. ج۲. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۳ میلادی.

منبع:awayeseebah 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg 

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس 

  

گز پرو ـ کوخرد  ( نارضايتى گزپرو از مردم كوخرد )

گز پرو ـ کوخرد 

Gez-e Pero 

گِز پرو _ یادگاری از زمان‌های کهن

افتخار من پیر درخت گز

یادگاریش از زمان‌های کهن   ***  ای گِزِ پرو بگو با مو سخن

(بيقرار كوخردى)

 

گز پرو ـ کوخرد 
 
 نارضايتى گزپرو از مردم كوخرد 
  
 سلام
 
من   گزپرو  هستم، نا رضايتى خود را از مردم كوخرد بعلت بى مهرى اعلام مى كنم    
 
* من گز پرو از تمامی مردم کوخرد و بخصوص اعضای شورا ناراحت هستم که همه میدانستید من پیرمردی هستم خانه نشین توانایی دنبال آب رفتن ندارم رحمت خداوند هم نمیبارد که سیر آب شوم لا افل تا من زنده بودم همت نکردید که مرا آبیاری کنید تا از تشنگی نمیرم من با این جا وجلالم و اینهمه اسمی که داشتیم از بین شما مردم کوخرد رفتم حالا دیگر بردن اسم منهم فایده ی ندارد * 
 
  
باعرض تشكر از نويسنده كامنت:گزپرو 
وسپاس از وب سلام كوخرد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»  

منبع:awayeseebah

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید»   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg