حكايت يكی از شاهكارهای پُل راه آهن

پل ورسک

«Veresk Bridge»


  • پل ورسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است. این پل از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید.

http://axgig.com/images/47484507409305605215.jpg


  • «پل ورسک» در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می‌شود که در مهر ماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده است. ورسک از جمله پل‌های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.

پل ورسک
 
  • «ورسک» از نام مهندسی از بوهم آلمان گرفته شده که در ساخت این پل شرکت داشت. نام او «شژووسک» بود؛ چون در پارسی این حرف چکی وجود ندارد و تلفظ آن کلمه برای بسیاری سخت بود، به این نام مشهور گشت. قطار تهران- ساری پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز دو بار از روی آن می‌گذرد. قطارهای گرگان، باری و سوختی نیز از روی آن می‌گذرند. این مهندس اهل کشور آلمان (بوهم آلمان) بوده و چون در زمان جنگ جهانی دوم این پل ساخته شده و همچنین روابط خوبی میان دو کشور ایران و آلمان در آن زمان برقرار بوده در ساخت این پل بیشتر از مهندسان آلمانی استفاده شده است. «پل ورسک» در سال ۱۹۳۶ میلادی ساخته شده است.

  • پل ورسک یکی از شاهکارهای راه آهن ایران


    • «پل ورسک»: یکی از شاهکارهای راه آهن ایران " پل ورسک " می‌باشد، که به عنوان مهمترین و مرتفع ترین پل خط آهن شمال ایران مطرح است. این پل که شهرت جهانی دارد، با عنوان «پل پیروزی» از آن یاد شده است. به لحاظ ویژگی‌های منحصر به فرد، این پل در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است. پل ورسک که در واقع از شاهکارهای معماری جهان به شمار می‌رود، در دره ورسک واقع در ۸۵ کیلومتری جنوب قائمشهر - تهران در محور سوادکوه قرار دارد و راه آهن سراسری تهران - شمال را به هم متصل می‌کند.

    پل ورسک ـ عبور قطار
     
    پل ورسک کجاست؟


    • «پل ورسک» در شکاف بین دو کوه از رشته کوه‌های البرز ساخته شده است. پل ورسک از مصالح معمولی مثل سیمان و شن و آجر ساخته شده و ۱۱۰ متر بالاتر از کف دره است.

     


    • عظمت «پل ورسک» اینکه دو کوه عظیم و سخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال می‌دهد، حقیقتی انکار ناپذیر است که حتی جهانگردان خارجی نیز به آن اعتراف دارند و در برابر عظمت و بزرگی و اراده آهنین طراح و سازندگان آن سر تعظیم فرود می‌آورند. حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهنه و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است، جمعا ۴۵۰۰ متر مکعب می‌باشد و هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. پل زیبای ورسک از شاهکارهای مهندسی زمان خویش به حساب می آمده است.

    عبور اولین قطار از روی پل ورسک

    عبور نخستین قطار از روی پل ورسک
     
  • این پل راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال - جنوب بوده که با شگفتی تمام و با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده است. به گفته بسیاری از شاهدان عینی، رضاشاه شخصا برای افتتاح این پل به سوادکوه همان زادگاه خویش آمد و به دستور او سرمهندس آلمانی یعنی ورسک نیز موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار از روی پل زیر پل قرار گرفته تا در صورت تخریب این پل، اولین شخص کشته شده از این حادثه خود او باشد. اما این پل هنوز پس از گذشت بیش از ۷۰ سال همچنان پابرجاست.
  • پل ورسک ـ يكی از شاهكارهای پُل راه آهن
     


    • این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن می‌گذرند. همچنین قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن عبور می‌کنند. امروزه پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه‌های سیاحتی ایران نیز محسوب می‌گردد.