كوخرد وطن ماست

كوخرد وطن ماست

  • عشق به زادگاه قصه ایست دیرینه. وطن یعنی پدر، مادر، نیاکان به خون و خاک بستن عهد و پیمان وطن یعنی هویت، وطن يعنى شرافت وعزت، وطن يعنى عشق ديار، وطن يعنى سيبهِ باستان، وطن يعنى كوخرد:
از قديم الأيام نام ده ما   سيبه خوش نام جان دل ما

 

  • تاریخ كهن كوخرد که روزی بزرگترین حاكم نشين منطقه بوده به دوران پيش از اسلام بر مى گردد، در طول تاریخ برای سرزمین كوخرد (سيبه) نام های متعددی بکار رفته که مهمترین آنها : «شهرسيبه» ، «كُوى خِرَد» ، «کوخرد (دیار عاقلان) » مى توان نام برد. اصل، ریشه سر آغاز و سر انجام همیشه وطن است، وطن یعنی نگاه هم وطن ودوست ، و هواى کوچه ی یار ، و هواى آب و خاک ، هر چقدر که دور شوی باز خاطرات گذر از آن کوچه پس کوچه‌های خاکی از یاد و آن صدای نم نم بارانی که بر سقف کاهگلی خانه لالاییِ خواب می‌شد از گوش نمی‌رود. 

كوخرد 

  • وطن یعنی كوخرد، و كوخرد يعنى سرای كوخرديان... كوخرد  هويت ملتى باايمان راسخ واستوار است كه هرگز زير بار جور وظلم وستم نخواهند رفت .. هرگز... غیر منطقی، و غیر ممکن است تاریخ قومی چون (قوم سیبه) «کوخرد» را نادیده گرفت، تاریخی که بر دل سنگ نقش بسته أست، استحالت دارد آن را محو و يا خذف ويا ادغام کرد.

قلعه سيبه ـ كوخرد

 صورة معبرة عن سد بز

شَالدَه‌هَا مَدفُونْ وُ سَاس‌هَا آشِکارْ   «سیبه» را آبَاد وُ «کوخرد» پَایدارْ
خَواستارَم اَز خُدایِ ذُواّلجَلال   حِفظ کُنَد مَردُم، وُ «کوخرد» اَز زَوال

 

  • چنین است که موطن آدمی در ناخودآگاه جای می‌گیرد، وطن یعنی بلندای كوه ناخ ، وطن يعنى شهر سيبه ِ باستان، وطن يعنى كوخرد (كُوى خِرَد)، كوخرد هويت ماست، وما کوخرد را دوست داريم، وكوخرد چنين مى ماند، چه آباد و چه ویران وطن یعنی ديار كوخرديان ( كوخرد وطن ماست ) ، كوخرد قطعه اى نيست كه آن را تحريف ويا ادغام گردد...

 

  • ماجرای ادغام نام (كوخرد) (« سیبه ») و چسپانده آن به روستاى هرنگ موجب نگرانی و نارضایتی و ناراحتی مردم کوخرد شده ، چه در داخل کوخرد، و چه هم در خارج از کوخرد. قشر وسیعی از مردم کوخرد ابراز نارضایتی خودرا اعلام کرده أند، و از آراء و تیترهای عجیب و غریب بعضی سایت‌های منطقه منتفر هستند.
  • با وجود اینکه (سيبه) تنها نامی است که نزد مردم منطقه بطور مستمر در طول هزاران سال قبل اسلام مشهور و بکار می رفته است ، كه بعد از ورود دین اسلام به ایران، چون که مردم فهمیدند دین اسلام پربایهٔ عدل و عدالت است،تمام مردم سیبه دین اسلام را می‌پذیرند، ودین اجدادشان که بت پرستی بود را رها ‌کرده و همچنین نام سرزمین خودرا از سیبه به کوخرد (دیار عاقلان) تغییر می‌دهند... 

 

 

  • امروزه گروهى تازه وارد ونا اگاه وجاهل كه هيچ درايتى به تاريخ گذشته كوخرد و تاريخ منطقه ندارند از روى جهل در صدد حذف اين تاريخ كهن هستند. بايد بدانند كه چنين تاريخى كهنسال هرگز خذف و ادغام نخواهد شد و كوخرد تا ابد كوخرد خواهد ماند، هرگز  (كوخرد تاريخ)  در روستاى كوچكى مانند هرنگ ذوب نخواهد شد و استحالت دارد آن را محو نمود.

كاروان سراى تاريخي  كوخرد

انسان ذو عقل و ذو بصیرت هرگز چنین اشتباهی نمی‌کند.

شَرح شُور اَنگیز عِشقِ «آن دِیَارْ»   دَم بَدَم آیَد وِصَال وُ ذِکرِ یَارْ
دَر غزل پیچید وَصف «این دِیَارْ»   « محمديان » ، نَالِید ز عِشقَش أَشکبَارْ
   

 

 

 

 
 

 

تقديم به دوست داران كوخرد
 

 

 

http://sarzamineshaeran.blogfa.com/post-90.aspx 

 استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه 

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى  

 

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس 

منبع 

  • محمدیان، کوخردی، محمد (بياد کوخرد ) ۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی  

 با تاریخ دیار کوخرد و منطقهٔ باستانی بخش کوخرد بیشتر آشنا شوید» 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg 

 منبع:awayeseebah  

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی