دُوبَند أنبار ـ کوخرد

دُوبَند أنبار ـ کوخرد

دوبند أنبار یا ( گری انبار ) ، گِری یکی از اصطلاحات جغرافیایی جنوب ایران و در گویش لارستانی بویژه کوخِردی است و کمابیش مترادف با واژه گریوه‌است. گری بجایی اطلاق می‌شود که در دل کوه قرار داشته باشد، بمعنی یک دره بسیار عمیق که دو کوهپایه بلند که در دوطرف دره قرار دارد به هم نزدیک باشد و انتهای دره خیلی سخت‌گذر و ناهموار باشد و عبور از آن دشوار باشد.

Ancient Barley Garner انبار قدیمی جو

 
دوبند أنبار یا ( گری انبار )


در روزگاران کهن در بعضی از روستاهای کوهستانی انبارهای در دل کوه می‌ساختند که به انبارهای کوهستانی معروف بود. این انبارها برای حفظ دارایی روستانشینان از شر دزدان و غارتگران و همچنین جانوران کوهستانی می‌ساختند. در « روستای کوخرد» از توابع بخش کوخرد شهرستان بستک و در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران نیز چنین انبارهایی در کوهای اطراف ساخته بودند. در کوه جنوب دهستان کوخرد و در «کوه زیر» و در گری‌های واقع در قسمت شمالی و جنوبی این کوه انبارهایی در کوه حفر کرده بودند، همچنین قسمت‌هایی از این انبارها با سنگ «تَوُدُو» جلو آنرا می‌گرفتند، این گونه انبارها در گری‌ها می‌ساختند مانند «گری دوبند أنبار» ، «گری مد یوسفی» «گری تونه مسلی» و «گری اَمبَرُو»، هرکس برای خودش جو و گندم در انبار کوهستانی ذخیره و پنهان می‌نمود.

Du Band e Anbar دو بند انبار

 
أنبار (دُوبَند أنبار )

انبارهای کوهستانی در زمان هرج ومرج

بهترین جایی برای حفظ امتعه در زمان شورش وهرج ومرج در آن دوران انبارهای کوهستان بوده‌است که مردم متاع خودرا در آنها حفظ می‌نمودند که از شر چپالگران در امان باشد. از این گونه انبارها در کوه‌های جنوب وشمال کوخرد زیاد وجود داشته‌است، آثار این گونه انبارها در گری‌ها و دوبندها وپا چُک‌ها موجود است. مانند دُوبَند أنبار که در پشت سد جابر و از سمت مشرقلمبیر ملکی وشمال غربی دره بست گز قرار دارد. در گری امبرو انبارهایی متعددی وجود دارد که در سنگ حفر شده‌است ومردم در زمان قدیم جو و گندم در آنها به انبار می‌کردند. همچنین در دوبند انبار نیز انبار بزرگی وجود دارد که روایت است مردم کوخرد در زمان قدیم وسایل خود در آن، انبار می‌کردند مخصوصاً در زمان شورش و هرج مرج که در آن زمان دزدها مردم را غارات می‌کردند. مردم کوخرد برای حفاظت از جان ومال خود رو به کوهستانهای اطراف می‌بردند ولوازم خودشان در دوبند أنبار در این انبارها می‌گذاشتند که از شر دزدان در امان باشد. در کوه‌های جنوب کوخرد «کوه زیر» از این گونه انبارها و اشکفت‌ها زیاد وجود دارد. گری به لهجه محلی کوخردی و به راهی باریک در میان دو کوه یا دو تپه اطلاق می‌شود، که در اصل «گَلُو» می‌باشد.

 
أنبار (دُوبَند أنبار )

منبع

  • محمدیان، کوخردی، محمد، (شهرستان بستک و بخش کوخرد) ، ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی.
  • محمدیان، کوخردی، محمد، “ (به یاد کوخرد) “،ج۲. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۹ میلادی.

 

 
أنبار (دُوبَند أنبار )
 
با تشکر از استاد عبدالغفار عليرضايى
بابت عکس هاى مطلب
 

راه‌های کاروان‌ها در دوران قدیم (۲)

راه‌های کاروان‌ها در دوران قدیم (۲)

کوخرد در مسیر راه‌های کاروان‌ها و کاروانیـان

 

  • راه‌های کاروان‌ها در دوران قدیم ونقاط مهمی در مسیر این راها و سرپناها در سفر و مسیر کاروانیـان وکاروانسالان.
  • قسمت دوم ...
  • در این قسمت از راه‌های کاروان‌ها از «بون کوه چهار برکه» رو بسمت شمال شروع می‌کنیم و از مناطق مهم و سرپناها و کاروانسراها و روستاها در مسیر این راه ها را نام می‌بریم.
  • دلیل کثرت این کاروانسراها در اطراف کوخرد و بستک به این خاطر است که در قدیم الایام در مسیر کاروان‌هایی که اجناس و کالاهای خود را از مناطق مختلف ایران به قصد نقل و انتقال کالا از دریا به داخل خشکی ایران و برعکس از این مسیر عبور می‌دادند، برای استراحت و سکونت موقت از این کاروانسراها استفاده می‌گردیده‌است. این مسیر که انتهای بندرمروارید یا بندرلنگه و بالأخص بندر کنگ بوده‌است یکی از شاخه‌های جاده ابریشم بوده‌است که اتصال اصلی به خلیج فارس بوده‌است.

کاروان‌

  • آغاز قسمت دوم از «بون کوه چهار برکه» رو بسمت شمال تا برسد به لارعبارت‌اند از:
 
 
 نتيجة بحث الصور عن کُوخِرد دَر مَسیر راه‌های کاروان‌ها وکاروانیان
 کاروانسراى بون کوه چهار برکه
 

Ancient Baldeng Caravansary كاروانسرای قديمی بلدِن

 
کاروانسرای بلدنگ (4)
 
  • ۵ ـ «گَردَنهِ شیخ عبدالعزیز» (که به گویش محلی «شَبدیز» یا «شیخ دِس» می‌نامند).
  • ۶ ـ «گَردَنهِ شیخ عبدالرحمن» (که باصطلاح اهالی منطقه «شَبدرحمان» گفته می‌شود).
  • ۷ ـ «چُوریکُو مِهران» (تنگَه)

Namaki Mehran Valley دره نمكی مهران

 
چُوريكُو مِهران (7)
 

نمکی مهران

  • ۹ ـ «سیاه تک مهران».

 Siyah Tak e Mehran Rest Place استراحت‌گاه سیه تک مهران

سیاه تک مهران (9)
 

 
پل رودخانه مهران (راه ارتباطى لار به بندر لنگه) (۱۰)
 

مسجد قرية كوردان- بخش كوخرد

 

کاروانسرای کوردان (17)
 
  • ۱۷ ـ کاروانسرای کوردان (بسیاری از کاروانسراهـا در مسیر روستاهـا یا نـزدیک روستاهـا واقـع شده بـودنـد، مانند کاروانسرای روستای (کُوِردان) در جـاده بستک کوخرد به بندر لنگه، بـه هنگام ورود کاروان واقـامتـی کـوتاه کاروانیان مـی تـوانستند مـواد غذائـی و وسائل مـورد نیاز خـودرا از روستائیان خـریداری کرده و اگر کالائـی برای فـروش داشتند، بـه آنها بفروشند. کاروانسرای کوردان حلقهٔ وصل بین «کاروانسرای بلدنگ»، در بون کوه زیر، و کاروانسرای «کوخرد» در «مرکز بخش کوخرد»، بوده‌است. این کاروانسرای تاریخی توسط یکی از خیرین تعمیر وباز سازی شده‌است).
  • ۱۸ ـ « روستای گُریَند»
  • ۱۹ ـ « روستای چالهٔ کوخرد»

مسجد قرية جاله  كوخرد

 
 
 
 
كوخرد در شب 
  • ۲۱ ـ کاروانسرای کُوخِرد.

 
کاروانسرای تاریخی کوخرد ( 21 )
 
  • کاروانسرای کوخرد: یکی از توقف گاه‌های مهم واصلی بازرگانان کاروانسرای واقع در مرکز شهر بوده.ایـن کاروانسرا از مـهـمـتـرین یـادگـارهـای گرانـقـدر مـعـمـاری دهستان کوخرد ( سیبه) بوده‌است، که رونقی خاص به این منطقه می‌بخشیده‌است. ناگفته نمانـد که از بین تمام کاروانسراهـا، کاروانسرای کوخرد بزرگ‌تر وزیباتـر از بقیه بـوده، بخاطـر مـوقعیت خاص دوران آن زمان. کاروانسرا شامل ۸ اتاق بزرگ وکوچک بوده و ۲ باب ((دروازه)) اصلی وفـرعـی داشته‌است. دروازه اصلـی رو بطـرف قبلـه و دروازه فـرعـی رو بطـرف دریا (جنوب) باز می‌شده. بالای دروازه اصلـی کاروانسرا طاق مجـللی، هـلالـی شکل بلندی قـرار داشت کـه جـلـوه خـاصـی بـه دروازه و کاروانسرا داده بـود. جلو دروازه فـرعـی از طـرف جنوب، یک کمی مـایل بطـرف قبلـه نمازگهی بـود به شکل مربع که در موقع تابستان برای نشستن واستراحت ازآن استفاده مـی شده‌است. کاروانسرای کوخرد در دوران جلودار مهران سردار چریکها، از رونق خاصی برخوردار بوده‌است.
  • ۲۲ ـ راه کُتَل بَستَک.

 

 
راه کتل بستک (22)
 
 
 
این کاروانسرا در مسیر جاده کتل بستک واقع می‌باشد (راه‌های کاروان‌هاى دوران قدیم)
 
  • ۲۴ ـ کاروانسرای بستک.
  • ۲۵ ـ کاروانسرای پایین کوه ـ کاروانسرای زیر کوه (کاروانسرای الفتح‌خان).
    • در نزدیکی این کاروانسرا و حتی در بین تمام کاروانسراها برکه (آب انبار)های بسیار زیادی وجود دارد که نشانگر اهمیت نیاز به آب شرب در مسیر راه بوده‌است زیرا هوای گرم تابستان در این مناطق باعث نیاز شدید به آب میشده‌است.
  • ۲۶ ـ گردنه شُووِرد . 
     
    گردنه شورد مسیر راه بستک به لار (26) 
     
  • ۲۷ ـ «تنگ شُووِرد».
      
     
    تنگ شُوورد (27)
     
     
  • ۲۸ ـ برکه زیر کُتَل.
  • ۲۹ ـ « روستای شیخ حُضور»
  • ۳۰ ـ « دهستان فتویه»
  • ۳۱ ـ برکه آخوند.
  • ۳۲ ـ « روستای انوه»
  •  روستای انوه
  • ۳۳ ـ گردنه پاسخند.
  • ۳۴ ـ زیر کُتَل پاسخند.
  • ۳۵ ـ برکه پُوزَه.
  • ۳۶ ـ بخش صحرای باغ.
  • ۳۷ ـ دوراهی «هُرمود زروان»
  • ۳۸ ـ « روستای هُرمود»
  • ۳۹ ـ « روستای کرمستج»
  • ۴۰ ـ صحرای نیمه. در کنار راه صحرای باغ به لار بمسافت ۲۷ کیلومتر قرار دارد. پاسگاه ژاندارمری نیمه در صحرای نیمه قرار داشته بوده که سالیان دراز از مسافرین و وسایط نقلیه در برابر اشرار و دزدان در این منطقه حمایت می‌کرده‌است.
      
     
    صحرای نیمه ( 39)
     
  • کاروانسرای نیمه
  • کاروانسرای نیمه 
  •  
  • ۴۱ ـ کاروانسرای نیمه .
  • کاروانسرای نیمه در غرب استان هرمزگان واقع شده، است. این (کاروانسرا) سرپناهی واستراحتگاهی در مسیر جاده بازارگانی لار، به بندر کنگ و بندر لنگه به بندر عباس بوده‌است. وبا کارواسراهای :کاروانسرای بستک ، کاروانسرای کوردان و کاروانسرای کوخرد هماهنگ بوداند در مسیر راه‌های بازارگانی واستراحتگاه قوافل که از این مناطق عبور می‌نموده‌اند اهمیت خاصی داشته بوده‌اند. این کاروانسرا دارای حیاط مرکزی بوده و در اطراف اصطبل‌ها، استراحت گاه‌ها قرار داشته بوده‌است،این بنای تاریخی سازه‌ای سنگی با مصالح گچ و اندودهای ساروجی است که بنیان کاروانسرا را تشکیل داده‌اند. این اثرهای تاریخی در مسیر راه بازرگانی شیرازلاربندرلنگه ـ بندر کنگ به بندر عباس قرار داشته بوده‌اند، ودر دوران گذشته از ویژگیهای خاصی برخور دار بوده‌اند.
     

    نتيجة بحث الصور عن کاروانسرای نیمه .

     
    کاروانسرای نیمه (40)
     
     
  • ۴۲ ـ صحرای سه نخود.
  • ۴۳ ـ تنگ خور (تنگ خور لار)
  • ۴۴ ـ شهر خور (خور یکی از شهرهای جنوبی استان فارس، در ۳۶۷ کیلومتری شهر شیراز و همجوار شهر لار می‌باشد. از نظر جغرافیایی در عرض ۲۷ درجه و ۳۸ دقیقه شمالی و طول ۵۴ درجه و۲۰ دقیقه شرقی قرار دارد و از ضلع شمال به شهر قدیم لار و از جنوب به صحرای نیمه و سنخود و جاده اصلی لار - بندرلنگه و کوههای تنگ خور و روستای کرمستج و از غرب به شهر جدید لار و از شرق به روستای براک و فرودگاه بین‌المللی لارستان و قریه‌ای متروکه به نام «پَدِز» و از شمال شرقی به شهر لطیفی محدود می‌شود).
  • ۴۵ ـ لار
  • ۴۶ ـ «بازار قیصریه لار» کتاب: فارسنامه ناصری آگاهی‌هائی از این بازار و چگونگی ایجاد آن به ما می‌دهد : «ایالت خطه لارستان» در زمان شاه کیخسرو تا سال ۱۰۱۱ در دودمان گرگین میلاد باقی بماند و آخرین اولاد او میرزا علاءالملک مشهور به شه ابراهیم خان پسر نورالدهرخان لاری است که نواب الله وردی خان والی فارس او را به قهر و غلبه گرفته. الله وردی خان و شاه ابراهیم خان لاری وارد شدند و بعد از چند روزی شاه ابراهیم خان وفات یافت و اکنون از آثار ملوک گرگینی در شهر لار مسجد جامع چاربازار مشهور به قیصریه‌است که دیوار و طاقهای داخلی و خارجی آنها را از گچ خالص و سنگ تراشیده منبت و مقرنس ساخته‌اند و چندین مرتبه آن را تعمیر نموده‌اند و درسال ۱۰۱۵ حاجی قنبر علی بیک ذوالقدر جهرمی وزیر خطه لار، بازار قیصریه را تعمیری لایق نمود، چنانکه در پیشانی طاق بزرگ چهارسوق قیصریه این قطعه را نگاشته و تاکنون باقی است. (بازار قیصریه لار و کاروانسراهای پیرامون آن حکایت از آن دوران باشکوه دارد) .
     

     

    نمایی از داخل بازار قیصریه لار
     
    • *در نقشه زیر که برگرفته از سایت کتابخانه کنگره ملی آمریکا (که برای دسترسی عموم ازاد است) برگرفته شده‌است نقشه ایالت لارستان مربوط به سال ۱۸۹۷ که توسط رند مکنلی تهیه شده‌است را مشاهده می‌کنید که بندر عباس لنگه نیریز و جزایر خلیج فارس شامل ایالت لارستان می‌باشد.

     

     نقشه ایالت لارستان
    نقشه ایالت لارستان ۱۸۹۷ ( *)
     
    • این مسیر کاروان‌های بازارگانی از «لار» سپس به سوی «شیراز» ادامه داشته‌است.

     

    • پایان قسمت دوم ...

     

    منابع

    • الکوخردی، محمد، بن یوسف، (کُوخِرد حَاضِرَة اِسلامِیةَ عَلی ضِفافِ نَهر مِهران Kookherd, an Islamic District on the bank of Mehran River) الطبعة الثالثة، دبی: سنة ۱۹۹۷ للمیلاد.
    • محمدیان، کوخردی، محمد، (شهرستان بستک و  بخش كــوخــرد  ، ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی.
     
    «با تاریخ دیار کوخردو منطقهٔ باستانی بخش کوخردبیشتر آشنا شوید» 
     
    SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

    Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg  

    *پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی 

    منبع:awayeseebah 

    استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

    پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى  

    باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس 

    كتاب: بياد كوخرد

     

    پژوهشگر، جغرافى دان، تاريخدان و شاعر كوخردى 

    نتيجة بحث الصور عن کاروانسرای تاریخی کوخرد

     نتيجة بحث الصور عن کاروانسرای تاریخی کوخرد

    نتيجة بحث الصور عن قطعه شعري در كاروانسرا 

    نوشته قطعه شعرى در کاروان‌سرا ى كوخرد

    Wall Poetry-kukherd

راه‌های کاروان‌ها در دوران قدیم (۱)

راه‌های کاروان‌ها در دوران قدیم (۱)

کُوخِرد دَر مَسیر راه‌های کاروان‌ها و کاروانیـان

  • قسمت اول
  • راه‌های کاروان‌ها در دوران قدیم ونقاط مهمی در مسیر این راها و سرپناها در سفر و مسیر کاروانیـان وکاروانسالان.

 

  • دلیل کثرت این کاروانسراها در اطراف کوخرد و بستک به این خاطر است که در قدیم الایام در مسیر کاروان‌هایی که اجناس و کالاهای خود را از مناطق مختلف ایران به قصد انتقال به کشورهای دیگر از طریق دریا از این مسیر عبور می‌دادند، برای استراحت و سکونت موقت از این کاروانسراها استفاده می‌گردیده‌است. این مسیر که انتهای (بندرمروارید) یا همان بندرلنگه و بالأخص بندر کنگ بوده‌است یکی از شاخه‌های جاده ابریشم بوده‌است که اتصال اصلی به خلیج فارس بوده‌است.

کاروان

  • همـانطـور کـه گفته شد قـافلـه، یـا کـاروان، گـروهی مسافر را شامل می‌شود که از محلی معلـوم حرکت وپـس از روزها مسافرت به نقطه دیگری یا مقصد می‌رسیدند.

سرپناه در سفر

  • نیـاز انسان بـه سرپـنـاه ومأمـن، نـه تـنها در سراگاه بلکه در سفـر هم از روزگار باستان مـورد تــوجـه بـوده‌است. درایـران زمین، درگـذشته بسیار دورآثـار ومظاهری از این گونـه بـناها واستراحتگاه‌های بین راه دیــده مـی شـود کـه بسیاری از آنـها را مـی تــوان از نظـر شـیـوه ساختمانی از شاهکارهای معماری وهنـری عصر خـود بـه حساب آورد.احـداث کاروانسرا در منطقه سابقه‌ای بسیار طـولانـی داشته وساخت آن در جـاده هـای کاروانـی بـه منظور استراحت و سرپـنـاه، در ادوار مخـتـلف بـویـژه دوره اســـلامـــی، از اهمـیـت خـاصــی بـرخـوردار بـوده‌است.

 

کاروان‌

 صورة معبرة عن جبل دسك
بون کوه چهار برکه

 

  • در اینجا شرح مفصلی در مورد نقاطی مهمی که در مسیر راه قافله‌ها قرار داشته به ترتیب می‌نویسم.
  • ابتداءاً از «بون کوه چهار برکه» رو به سمـت دِریا (جنوب) .. پس از راه مشهور «گُوچی» و گردنهٔ مشهور آن گردنه گوچی و پیچهای خطرناک آن شروع می‌کنیم که عبارت‌اند از:

 

  • ۱ ـ «گردنه گوچی».

 

نتيجة بحث الصور عن راه‌های کاروان‌ها در دوران قدیم 
ورودی گردنه گوچی (1)
  • ۲ ـ «برکه زیر گوچی».
  • ۳ ـ پَرَکُو
  • ۴ ـ «پر رَندَه».
  • ۵ ـ «دُکَل بَردِ مَد کاملی».
  • ۶ ـ «دین».
  • ۷ ـ قهوه خانهِ دین.

Deen Restaurant & Rest Place رستوران و استراحت‌گاه دین 

قهوه خانهِ دین
 
قهوه خانه دین در مسیر راه گوچی (۷ )


روستای لاورِ دین 

  • ۹ ـ «دره کُورَه‌ای» در این دره چند کوره گچی وجود دارد.
  • ۱۰ ـ «درواه دُمُو». بمعنای (درهٔ داماد).
  • ۱۱ ـ «خُوَئِق» پاراو و باغ‌های نخل خرما.
  • ۱۲ ـ «پُشتخِه چتالی» یعنی پشتخه سمری، درخت سمر یا (سَمُر) یا اقاقیا،اکاسیا،اکاکیا.
  • ۱۳ ـ «پاتَنگِستان»،
  • ۱۴ ـ «چَک لِسُه»،
  • ۱۵ ـ «تَنگُو» و برکه و کاروانسرا ی تنگو.

 Tangu Old Caravansary & Water Reservoirs  کاروان‌سرای قدیمی تنگو و برکه‌ها

 کاروان‌سرای قدیمی تنگو (15)
  • ۱۶ ـ «پَرِ بارام».
  • ۱۷ ـ «دُو رُودخانه» جایی است که آب دو رودخانه به هم می‌پیوندد.
  • ۱۸ ـ «پُشتخِه شَب خاب» ۲ باب آب انبار دارد، راه قافله (مالرو) قدیمی است.
  • ۱۹ ـ «درواهِ شِنی».
  • ۲۰ ـ «پُشتخِه کَودان» یک باب آب انبار دارد.
  • ۲۱ ـ «مَرزان».
  • ۲۲ ـ «برکه مَرزان».
  • ۲۳ ـ «گردنهٔ کَرزائی».
  • ۲۴ ـ «گردنهٔ شرفائی».
  • ۲۵ ـ «دُول گِردُه».
  • ۲۶ ـ «شَربَتُو» .
  • ۲۷ ـ «گُلِنگُو».
  • ۲۸ ـ « روستای سورو»
  • ۲۹ ـ سُمر دان، جنگل درخت سمر سمری، درخت سُمر یا (سَمُر) یا اقاقیا،اکاسیا،اکاکیا.

 

 
سُمردان چاه مسلم (29)

 

 
 چاه مسلم (30 )
  • ۳۱ ـ کفهٔ چاه مسلم. شوره زار (کفهٔ چاه مسل)

 

 
شوره زار (کفهٔ چاه مسل) (31 )

 

 لنج های ماهیگیری چیروئیه در ساحل خلیج فارس
 
بندر کنگ (۳۶)

 

  • بندر لنگه
  • این مسیر سپس بسوی بندر عباس ادامه داشته است.
  • اين راه از زمان شكست پرتقالى ها به دست سپاه امام قلى خان فرزند الله وردى خان حاكم فارس ورانده شدن آنها از آن جزيره به بندر كنگ  از اهميت تجارى بالايى برخوردار گرديد.. (باتشكر از جناب آقاى خليلى).
  • قسمت دوم راه‌های کاروان‌ها در دوران قدیم از «بون کوه چهار برکه»  شروع مى شود رو بسمت شمال تا برسد به لار سپس به سوی شیراز اداده داشته بوده‌است...ادامه دارد....

 ادامه مطلب ....

  • درقسمت دوم بخوانید .......

منابع

  • الکوخردی، محمد، بن یوسف، (کُوخِرد حَاضِرَة اِسلامِیةَ عَلی ضِفافِ نَهر مِهران Kookherd, an Islamic District on the bank of Mehran River) الطبعة الثالثة، دبی: سنة ۱۹۹۷ للمیلاد.
  • محمدیان، کوخردی، محمد، (شهرستان بستک و بـخش كـوخــرد) ، ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«با تاریخ دیار کوخردو منطقهٔ باستانی بخش کوخردبیشتر آشنا شوید» 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
SHERENO.35.jpgMohMad.1.jpgBeyad.2.jpgSHERENO.37.jpg Ketab kukherd sarzamin shaeran1.jpg  

Ketab kukherd sarzamin shaeran.jpgKetab parandegan kukherd.jpgR.ARU.15.jpgKetab sarzamin shaeran.jpg  

*پژوهش و تحقيق استاد:محمدمحمدیان کوخردی 

منبع:awayeseebah 

استاد محمدیان را در کنار پروفسور M.M.Bigani رئيس دانشگاه

پزشكى بمبئى و رئيس هيئت مديره بيمارستان بريدج كندى بمبئى  

باکمال تشکر از دکتر لطیفه جهت ارسال عکس 

كتاب: بياد كوخرد

  

كاروان (قافله)

1975 ميلادي

كوخرد